Premium

Via een app sneller advies van de dermatoloog: dé oplossing of probleemverplaatsing?

De Belgische app breidt uit naar Nederland en wil patiënten met een huidprobleem sneller helpen. Een dermatoloog plaatst kanttekeningen.

Afbeelding: Skindr

Wie bij een dermatoloog langs wil komen met een (mogelijk) huidprobleem, moet rekening houden met een wachttijd van enkele dagen tot weken. De app Skindr belooft echter binnen 48 uur persoonlijk advies van een huidarts. Hoe kan dat en hoe wenselijk is deze oplossing voor de branche? Brecht Fourneau, head of growth van Skindr, geeft uitleg en vertelt hoe de dienst na België ook Nederland wil veroveren.

Wat Skindr doet

Skindr is twee jaar geleden opgericht door een IT-ondernemer en een dermatoloog uit België. Zij wilden de in België doorgaans lange wachttijden voor een dermatologisch consult oplossen met slimme software. Via de Skindr-app deelt de patiënt foto’s en een tekstuele uitleg van zijn of haar huidaandoening met een gediplomeerd dermatoloog, die binnen 48 uur via de app advies geeft. Een verwijsbrief van de huisarts is niet nodig. Dat helpt, zegt Fourneau. ‘Mensen met gevoelige huidproblemen als een SOA hebben een drempel om langs te gaan bij de huisarts. Online is die drempel wat lager.’

De patiënt betaalt 39 euro voor een consult. Skindr draagt een onbekend deel van die inkomsten af aan de dermatoloog in kwestie. Volgens Fourneau heeft Skindr sinds zijn start meer dan tienduizend patiënten in België geholpen, waarvan 95 procent sluitend antwoord kreeg via het online consult. Vijf procent van de patiënten kreeg het advies om een fysieke afspraak met een dermatoloog te maken. Bijvoorbeeld om een verdachte moedervlek te laten verwijderen. Met die online consulten bespaart Skindr de zorg veel tijd, redeneert Fourneau.

RB: Hoe kan het dat een patiënt via de Skindr-app sneller geholpen wordt dan via de vertrouwde weg?
BF:

Dat is een goede vraag. Wij werken met dermatologen die niet fulltime in een praktijk of ziekenhuis werken. We werken met dermatologen uit praktijken en ziekenhuizen die Skindr zien als een aanvulling op hun werk. Om die reden werkt ook geen enkele van onze dermatologen alleen maar online.

Maar waarom kan een dermatoloog via Skindr binnen 48 uur advies geven en is het normaal niet mogelijk om binnen 48 uur een afspraak te hebben met een dermatoloog?

Skindr-dermatologen werken graag op deze manier, een combinatie van fysiek werk en online adviseren. En dat is het grote verschil met de praktijk, waar iedere vijftien minuten een patiënt binnenloopt. Maar de dermatoloog heeft misschien drie minuten nodig voor een diagnose. De rest van de tijd geeft hij of zij uitleg over de aandoening, maar die uitleg is vaak te standaardiseren. Wij zorgen ervoor dat de waarde van de dermatoloog optimaal tot zijn recht komt. De dermatoloog kan zelf bepalen wanneer hij of zij online advies geeft en werkt met een aanpasbaar template voor uitleg. Gemiddeld krijgt de patiënt zo al na negen uur antwoord op zijn vraag. En de vijf procent van de patiënten die fysieke opvolging nodig heeft, proberen wij sneller te zien.

Is het niet gek dat mensen via Skindr sneller geholpen worden door een dermatoloog dan een patiënt die via de huisarts komt?

Ja, dat vinden wij ook. En dat is voor mij persoonlijk ook één van de redenen dat ik zes maanden geleden begonnen ben bij Skindr, omdat ik dit wil aanpakken.

Hoe betrouwbaar is het eigenlijk om als dermatoloog advies te geven op basis van foto’s van een smartphonecamera?

De patiënt stuurt foto’s met tekst naar de dermatoloog, die deze informatie gebruikt als een informatietool. De arts kijkt naar de foto’s en als de kwaliteit onvoldoende is om advies te geven, dan vraagt de arts om nieuwe foto’s. De foto’s worden dus niet geanalyseerd door kunstmatige intelligentie, alleen bekeken door de arts.

Dermatoloog zet vraagtekens bij de schaalbaarheid

De werkwijze van Skindr is hiermee anders dan die van SkinVision, een app die al langer in Nederland te gebruiken is. De SkinVision-app laat ingestuurde foto’s analyseren door slimme software om tot een advies te komen. Marlies Wakkee, dermatoloog in dienst van het Erasmus MC en universitair hoofddocent gefocust op dermatologie-oncologie, houdt zich al jaren bezig met onderzoeksprojecten met kunstmatige intelligentie die kanker voorspellen. ‘Ik ben een groot voorstander van meer innovatie in de wereld van dermatologie, want de druk op de dermatologie is hoog. Inmiddels is de helft van alle kankerdiagnoses in Nederland huidkanker.’

Wakkee volgt de SkinVision-app al jaren en één van haar onderzoekers werkt dankzij een onderzoekbeurs van SkinVision – dat volgens Wakkee geen invloed heeft op de werkwijze van de onderzoeker. ‘Ik vind het goed dat dermatologen met interesse patiënten online kunnen helpen via Skindr, maar vraag mij wel af in hoeverre deze werkwijze schaalbaar is. Omdat een dermatoloog zelf de consulten doet, kan hij of zij die tijd niet besteden aan andere consulten. Het blijft handwerk, waar SkinVision het advies baseert op kunstmatige intelligentie. Die werkwijze is dus tijd-efficiënter voor dermatologen en lijkt mij beter schaalbaar voor de dermatologie.’

Fourneau merkt op dat SkinVision alleen melanomen via kunstmatige intelligentie kan detecteren. 'Mensen kunnen daar dus niet terecht met andere huidproblemen en bovendien bieden zij geen zorg aan, ze stellen enkel een diagnose/advies op. Dus als SkinVision je vertelt dat je met hoge waarschijnlijkheid een melanoom hebt moet je zelf nog naar een dermatoloog om die te verwijderen. Melanomen zijn trouwens maar een heel klein deeltje van alle Skindr consultaties. De meest voorkomende huidaandoeningen zijn acne, eczeem en psoriasis. Wij zien SkinVision dus zeker niet als een concurrerende oplossing.'

Zo wil Skindr groeien

Qua marketing heeft Skindr zich in België vooral gericht op Google Ads. Fourneau: ‘Veel mensen zoeken via Google naar een dermatoloog. Vaak dringend. Via Google Ads komen ze op onze website.’ Fourneau noemt mond-op-mond-reclame van patiënten en samenwerkingen met Belgische apotheken andere belangrijke marketingkanalen. Skindr merkte ook koudwatervrees. ‘Veel mensen hebben meer vertrouwen in een fysieke arts dan een online consult. Je moet als dienst dus goed duidelijk maken dat een dermatoloog advies geeft.’

In Nederland start Skindr met marketing via Google Ads, pr (via MMBSY), sociale media, samenwerkingen met huisartsen en dermatologen. Skindr, dat opereert vanuit België, praat naar eigen zeggen ook met verschillende ziekenhuizen in Nederland en België. Volgens Fourneau sluiten binnenkort ook twee nieuwe Nederlandse dermatologen zich aan bij Skindr. Nederlanders kunnen overigens al langer geholpen worden via Skindr, zowel door Belgische dermatologen en één uit Nederland. De Belgische dermatoloog is medeoprichter van Skindr en werkt in een ziekenhuis in Terneuzen. Ze beantwoordt een patiënt via Skindr dus binnen 48 uur. Een woordvoerder van het ziekenhuis vertelt desgevraagd aan Adformatie dat de gemiddelde wachttijd voor een polibezoek aan dermatoloog in Terneuzen op dit moment acht dagen is.

Op termijn wil Skindr ook uitbreiden naar andere landen, zegt Fournea. ‘De grote vraag naar advies van dermatologen en de daaruit volgende wachtrijen is een zorgprobleem  dat ook buiten België en Nederland speelt.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie