Premium

Gijs Moonen: 'Het gaat niet om ‘meer, meer, meer’, maar eerder ‘goed, beter, best’

De mede-oprichter van Ovide Agency blikt terug op 2023 en vooruit op 2024.

Marieke Verhaar en Gijs Moonen

Hoe kijkt Gijs Moonen, medeoprichter van pr-bureau Ovide Agency, terug op 2023? Wat is zijn hoogtepunt? En waar heeft hij zich op verkeken? Een gesprek in zeven vragen en antwoorden.

2023 in één woord?

'Vastberadenheid.

Waarom?

Ik denk dat dit woord van toepassing is op heel veel mensen in 2023. Zowel voor ons als bureau, maar bovenal (en belangrijker nog) op mensen wereldwijd die ondanks alles vastberaden blijven om de wereld beter te maken. Of dat nu gaat om het klimaat, opvangen van vluchtelingen, of opkomen voor mensen in onveilige situaties zoals in Oekraïne en Gaza.'

Wat was het hoogtepunt van het jaar in jouw vakgebied?

'Misschien niet origineel, maar de doorbraak van AI is wel echt een hoogtepunt. Ik zie dagelijks hoeveel we hieraan hebben. Hoe collega’s sneller zaken onder de knie krijgen door tools en werk efficiënt kunnen doen. Maar ook hoe we nog meer inzichten en invalshoeken tot onze beschikking hebben en hiermee nog creatiever kunnen zijn. Ik kijk ook enorm uit naar wat deze ontwikkeling nog meer in petto heeft voor PR de komende jaren.'

Wat is het waardevolste professioneel inzicht dat je hebt opgedaan?

'Dat het loont om zelfs in de meest turbulente tijden en midden in een storm, je koers te behouden. Terwijl de economische vooruitzichten begin dit jaar erg slecht waren, en ook wij zagen dat bedrijven de hand op de knip hielden, hielden wij vast aan onze plannen. We bleven investeren in goede mensen, durfden vooruit te kijken en bespaarden niet op onze investeringen in groei. Dat zagen we in de tweede helft van dit jaar zich volledig uitbetalen met enkele grote nieuwe klanten en vertrouwen om hele mooie campagnes neer te zetten.'

Wat is je het meest tegengevallen, en hoe ben je daarmee omgegaan?

'Marieke en ik helpen al jaren ook graag startups en scaleups. Dus de voorbije jaren hebben we daar aangepaste tarieven voor gehanteerd om ze dezelfde professionele ondersteuning te bieden als andere klanten. Alleen was ook die investering in dit jaar voor veel startups te veel gevraagd nu er (denk terecht) meer van ze wordt gevraagd door investeerders. Lees: sneller winstgevend worden. Daardoor zagen we in het eerste halfjaar veel van dat soort projecten door onze vingers glippen.

Inmiddels bieden we nu workshops aan waarbij we dit soort kleine en startende bedrijven de handvatten bieden om de eerste jaren PR zelf goed in te kunnen zetten. Het is echt een miniem deel van onze business qua omzet, maar het geeft ons ontzettend veel energie. En we leren zo zelf ook nog steeds van alle innovaties, technologieën en nieuwe businessmodellen die eraan komen.'

Waar had je echt minder tijd/geld in moeten investeren?

'De verkeerde software voor het bijhouden van uren en facturering. We zijn een no nonsense bureau (denk ik) dat zijn zaakjes op orde heeft. Maar daar kwam een pakket dat te veel van ons vroeg én veel te duur was voor wat wij ermee wilden doen.'

Welk professioneel probleem houdt je nu het meeste bezig?

'Groei is voor ons geen doel op zich. Het gaat niet om ‘meer, meer, meer’, maar eerder ‘goed, beter, best’. Dus hoe worden we nóg beter, dat houdt ons erg bezig. Ook omdat we weten dat dit de manier is om te kunnen blijven werken voor de meest toonaangevende merken en campagnes.'

En wat ga je daar in 2024 aan doen?

'We maken meer tijd vrij voor persoonlijke begeleiding en investeren in externe trainingen. Daarmee gaan we (bewust) ook inleveren op andere zaken. Dus bijvoorbeeld iedereen wat minder declarabel, maar ook temporiseren in het aannemen van nieuw werk en mensen. Niemand kan zomaar als snelste naar beneden skiën en ook nog eens de beste techniek hebben…'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie