Onderzoek: impact van audio op merken enorm

Volgens onderzoek naar twintig audiocampagnes zelfs twee keer zo groot in vergelijking met traditionele online display campagnes.

In de eerste zes maanden van 2022 heeft FD Mediagroep in samenwerking met Brand Metrics twintig campagnemetingen gedaan. De metingen verliepen via BNR.nl en aan elke meting deden gemiddeld zevenhonderd luisteraars van BNR mee. De respondenten werden gevraagd naar merkattitude, luistergedrag per kanaal en naar de reclameherinnering tijdens de campagne.

Alle vormen van audio-adverteren onder de loep

Bij het onderzoek werd gekeken naar alle vormen van audio-adverteren: rondom podcasts, op de livestream en op de lineaire (digitale) radio. Voor elke vorm van audio-advertising werd inzichtelijk gemaakt wat de impact was op onder andere de gemiddelde merkbekendheid en de gemiddelde merkoverweging. 

Belangrijkste resultaten

  • Alle audiomiddelen bleken een evenredige bijdrage te leveren aan de significante stijging van merkbekendheid.
  • Lineaire audio scoort het beste in het midden van de sales funnel. En dan met name op de variabelen merkoverweging en merkvoorkeur.
  • Audio-campagnes rond podcasts hebben – in vergelijking met audio-campagnes op de livestream en op de lineaire (digitale) radio – de hoogste scores op merkvoorkeur en actiebereidheid.
  • Minder bekende merken scoren uitzonderlijk goed op het vergroten van hun merkbekendheid met audio-campagnes. De merkbekendheid van minder bekende merken steeg gemiddeld 9,5%. Onder A-merken steeg de merkbekendheid met 5,7%.
  • A-merken scoren zeer sterk op de merkoverweging en merkvoorkeur. Met een stijging van respectievelijk 4,7procent en 2,8 procent. Traditionele online display advertising scoort op merkoverweging en merkvoorkeur slechts 2,8 procent en 2,3 procent. 

Conclusie

De conclusie van het onderzoek: audio-advertising heeft een grotere impact op de KPI’s van een merk dan elk ander digitaal communicatiekanaal. In vergelijking met traditionele online display campagnes bleek het effect zelfs bijna twee keer zo groot te zijn.

Dat dit bij adverteerders ook geland was, laten de audiobestedingscijfers - die voor het eerst boven de honderd miljoen euro kwamen in de eerste helft van dit jaar -, zien.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie