Jongeren bestellen vooral alcohol bij flitsbezorgers, ouderen kant-en-klaarmaaltijden

Vandaag deel 2 uit de onderzoeksserie over flitsbezorging van prijswinnend bureau MeMo².

Bron: PxHere

Als je leest over flitsbezorging wordt nog wel een de indruk gewekt dat het vooral jonge consumenten zijn op zoek naar bier en chips. Alhoewel deze groep zeker is vertegenwoordigd, zijn de grootgebruikers van flitsbezorging vooral jonge gezinnen en millenials. Ook ouderen maken steeds vaker gebruik van dit concept. In de donkere Covid-dagen probeert deze groep een ritje naar een drukke supermarkt te voorkomen.

Voor welke producten blijven we thuis en laten we een flitsbezorger invliegen? Over het algemeen zijn snacks de populairste categorie, daarna volgen frisdrank, sappen, koffie en thee en de categorie groente en fruit. Alcoholische versnaperingen staan ook vaak op het boodschappenlijstje als Nederland een beroep doet op de flitsbezorger. Vooral jongeren (23%) bestellen deze categorie, terwijl ouderen juist diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden laten bezorgen (27%).

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Bron: THX. (MeMo² )

Het waarom achter de flitsbezorger langs laten komen

‘Er zijn tig redenen te noemen waarom de Nederlandse consument liever de flitsbezorger optrommelt in plaats van zelf naar de buurtsuper te gaan’, vertelt Marcel Vogels, oprichter van MeMo². Grofweg zijn er eigenlijk drie redenen voor het beroep op de flitsbezorger:

  • Ziekte: we zijn allemaal weleens geveld door een pittige griep, maar met corona in het achterhoofd blijven we als vanzelfsprekend ook thuis bij (lichte) klachten als een kuchje hier of een hoestje daar. Een flitsbezorger biedt dan de oplossing als jij thuis even door de Strepsils heen bent.
  • Iets vergeten: je bent aan het koken en komt erachter dat je tijdens het doen van de boodschappen een ingrediënt bent vergeten te halen. Ook dan biedt een flitsbezorger soelaas, vooral onder millennials (36%).
  • Drukte: de belangrijkste reden voor het inschakelen van de flitsbezorger, vooral onder de theoretisch opgeleide jongeren (67%).

Er is overigens een groep die flitsbezorgers überhaupt zoveel mogelijk inruilt voor een bezoek aan de supermarkt. Het gaat hier om 65-plussers die de buurtsupers mijden uit angst voor het oplopen van corona (42%).

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Bron: THX. (MeMo²)

Wanneer en frequentie per doelgroep toegelicht

Er zijn verschillende momenten waarop Nederland de flitsbezorger invliegt. Vogels: ‘Nederland bestelt vooral in de avond bij de flitsbezorger. Daarna volgen de middag, in de ochtend en in de nacht. Maar er zit wel verschillen tussen groepen.’ Met name millennials bestellen 's avonds bij flitsbezorgers (61%), alleenstaanden bestellen ook vaak in het weekend (28%), 65-plussers bestellen het meest in de middag (46%) en in de nacht wordt vooral besteld door mannen tussen en 18 en 34 jaar (29%). 

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Bron: THX. (MeMo²)

De meeste mensen bestellen maandelijks of vaker (59%). Er is ook een grote groep die slechts incidenteel iets bestelt (41%). In deze laatste groep zitten veel thuiswonenden jongeren. Uitwonende Generation Z (18 tot 24-jarigen) bestellen juist vaker meerdere keren per week (13%). Maar de meeste serieuze flitsbezorgersfans kun je vinden in de leeftijdscategorie 35 tot en met 44 jarigen met een gezin. Die bestellen overwegend dagelijks, wekelijks of meerdere keren per maand.

Je bent wat je bestelt

Je kunt op basis van bestelde producten, timing en bestelfrequentie bijna volledig uittekenen welk consumentensegment het betreft. Immers, je bent wat je bestelt en daar kunnen flitsbezorgers makkelijk op inspelen: als er bijvoorbeeld een DOOH-campagne wordt ingezet, dan zal een visual van kant-en-klaarmaaltijden overdag en in het weekend logisch zijn, terwijl later in de avonduren snacks, frisdrank en alcohol geschikter lijken. Een groot risico voor flitsbezorgers zijn echter incidentele bestellers. Deze groep zou je als flitsbezorger wat meer kunnen aanspreken met bijvoorbeeld zo’n DOOH-campagne die wat meer inspeelt op de situatie en de daar bijhorende behoefte. De flitsbezorger die koploper wil worden in deze markt zal dus vroegtijdig moeten identificeren welke groepen veel potentieel vertegenwoordigen. Maar ook, welke producten signaleren die potentie?

Genoeg (vooralsnog) onopgeloste vragen dus! MeMo² zal je helpen deze black box te unboxen aan de hand van deze veelbesproken onderzoeksreeks over flitsbezorging. Houd dan ook deze pagina in de gaten voor deel 3 over flitsbezorging!

Lees hier het eerste artikel over het onderwerp flitsbezorging, geschreven door MeMo². Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via Marcel@memo2.com!

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek heeft MeMo² gebruik gemaakt van THX., een innovatief platform dat het daadwerkelijke consumentengedrag continu weet te monitoren. Hiermee kunnen adverteerders het succes van de inzet van media, merk en retail bepalen. THX. beschikt over meer dan 500 profielkenmerken en geeft de mogelijkheid nieuwe kenmerken en meningen vliegensvlug te verzamelen. 

Voor het onderzoek wordt aan Nederlanders boven de 18 jaar die bekend zijn met flitsbezorgers gevraagd wat zij doorgaans kopen bij flitsbezorgers, op wat voor momenten en dagdelen zij kopen bij flitsbezorgers en hoe vaak zij wat kopen bij flitsbezorgers. 1.223 Nederlanders hebben mee gedaan aan het onderzoek.
Dit jaar viel THX. wederom in de prijzen. MeMo² won met THX., in samenwerking met Publicis, Albert Heijn, Duracell en Iglo 4 IAB Research Awards in de categorieën Best Use of Research Budget, Brand Advertising Effectiveness, Crossmedia Research en Research Innovation. Onlangs is tevens bekend geworden dat MeMo² de wereldwijde I-COM Award 2021 heeft gewonnen voor de ontwikkeling en impact van het THX.-platform. Daarnaast werd dit jaar bekend dat MeMo² door wereldwijde marktleider van research- en analytics-diensten Kantar (WPP/Bain) is overgenomen.