Marketeers zoeken naar hoe ze weer gepast kunnen communiceren

Uit onderzoek van PIM blijkt dat marketeers nu vooral behoefte hebben aan inspiratie voor gepaste (crisis)marketingcommunicatie.

123RF

Een onderzoek onder marketingprofessionals, door Platform Innovatie in Marketing (PIM), toont aan dat er door de coronacrisis extra behoefte is aan inspiratie en houvast. Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste (crisis)marketingcommunicatie. Op de lange termijn speelt de strategische vraag: hoe verandert dit het marketinglandschap? De crisis is voor iedereen onverwacht en de meerderheid van de onderzochte marketeers geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan. 

PIM stuurde vier open vragen naar zijn leden. 'Binnen no-time hadden we 90 antwoorden binnen van marketeers die de moeite namen om deze open vragen uitgebreid en openhartig te beantwoorden. Die openheid zie je normaal minder. Blijkbaar is de marketeer ook solidair naar zijn vakgenoten en vinden ze het belangrijk inzichten te verzamelen en te delen met hun netwerk. Het duidt erop dat mensen niet alleen kennis zoeken, maar ook hun verhaal kwijt willen. Iedereen maakt iets mee dat nieuw en ongekend is. Er is een duidelijke menselijke behoefte om dat te delen’ aldus PIM-bestuurslid Aljan de Boer.

De respondenten bestaan voor 50% uit marketeers in dienstverband en 50% uit zelfstandigen en ondernemers. 

Een aantal bevindingen: 

  • Korte termijn: Marketeers denken na over de vraag hoe zij vandaag hun marketing-communicatie in moeten zetten. Welke boodschap via welke kanalen? Kansen en valkuilen liggen dicht bij elkaar. Wel of niet inhaken op de gevolgen van de coronacrisis en hoe dan? Hoe kun je dat authentiek en genuanceerd doen? Wat heeft nu waarde voor de doelgroep en hoe past zulke 'crisiscommunicatie' nu en straks in de strategie en propositie? Moet je nu pas op de plaats maken of juist anticyclisch investeren in marketing? Wanneer is dat verstandig? En hoe doe je dat dan?
  • Lange termijn: Wat betekent de nieuwe realiteit voor de toekomst? Respondenten benaderen deze vraag op verschillende manieren: er zijn organisaties en marketeers die de situatie gebruiken om kritisch naar hun langetermijnstrategie te kijken. Hoe verandert de klant? Moeten we op zoek naar nieuwe verdienmodellen? Hoe transformeren we juist en tijdig?

De Boer: ‘Wij hebben dit onderzoek vooral gedaan om te checken hoe de vlag erbij hangt bij onze leden en om te zien hoe we kunnen aansluiten met onze diensten. Respondenten geven aan dat ze willen horen 'hoe andere marketeers met deze thema's omgaan’. Daar zullen we dan ook gehoor aan geven met onze sessies. Verder valt het ons als bestuur op dat er nu, drie weken in intelligente lock-down, nog erg naar de korte termijn gekeken wordt. Wij snappen dit, maar willen er ook voor zorgen dat deze schrikreactie in balans gebracht wordt met strategisch denken over de lange termijn.’

De eerstvolgende sessie (15 april) gaat over learnings uit China. Mark Greeven, professor innovatie en strategie aan de IMD Business School, deelt actuele best practices van het Chinese bedrijfsleven in deze crisis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie