Premium

Boukje Taphoorn en de magische combi van technologie, data en creativiteit

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Boukje Taphoorn, CMO van bol.com.

Boukje Taphoorn

Deze week was Boukje Taphoorn, CMO bol.com, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Taphoorn over haar week: 'De rode draad in mijn keuzes is de magische combi van technologie, data en creativiteit. Met humor en duurzaamheid als subthema's.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Lekker speels Groot Speelgoedboek

'Over een maandje is de Sint weer in het land… en vandaag (afgelopen maandag, red.) is het interactieve Grote Speelgoedboek (+ app) van bol.com officieel gelanceerd! Het is en blijft een prachtige combi van tech, data en creatie. Pure magie. Net zo goed voor kinderen als voor de ouders. Dit jaar staat alles in het teken van het Verdwenen Speelgoed Mysterie, een meeslepend en interactief avontuur verhaal waarin kinderen de absolute hoofdrol opeisen als hulppiet.

Heel slim - en vooral lekker speels - worden data getransformeerd in handige verlanglijstjes, die weer veilig gedeeld kunnen worden met bijvoorbeeld opa of oma. Een boek plus app die de stokoude Sint een beetje bij de tijd houden. Laat dat maar aan ons over.'

Het Verdwenen Speelgoed Mysterie
Het Verdwenen Speelgoed Mysterie

2. 'Hiermee raak je ieders hart, zelfs die van de meest verstokte klimaatcynici'

'Om humor is veel te doen. Niet altijd bereik je er je (communicatie)doel mee. Deze case tegen klimaatopwarming doet dat wel. En zelfs buitengewoon overtuigend. Ik viel als een blok voor de campagne Save Salla, een briljante Finse campagne die het koudste dorpje van het land, eenmaal opgewarmd, kandideert voor de Zomerspelen van 2032.

Die klassieke omdraaitruc werkt altijd in communicatie en zeker hier. De executie is hilarisch, met een leuk propagandafilmpje voor het IOC, een heuse mascotte (zonverbrand rendier) en een dito bidbook die de gevolgen van oplopende temperaturen in kaart brengt. Hiermee raak je ieders hart, is mijn overtuiging, zelfs die van de meest verstokte klimaatcynici.'

Save Salla
Save Salla

3. Artificial intelligence (AI) voor inclusiviteit en duurzaamheid - 'Hoe simpel kan een goed idee zijn?'

'Hoe simpel kan een goed idee zijn? De Nederlandse startup Lalaland (met als slogan "Tot ziens one-size-fits all, hallo diversiteit!", red.) ontwikkelde virtuele fashion models die consumenten in staat stellen om gerichter én duurzamer online kleding te kopen. Als shopper vergroot je de slagingskans omdat je via AI een persoonlijke match kunt maken met een model. Je hoeft alleen maar je leeftijd, etniciteit en lichaamsvorm op te geven en vervolgens wordt uit duizenden ingescande gezichten en lichamen de ideale pasvorm gesmeed. Simpel gezegd kun je zien hoe kleding jou staat, ongeacht je afkomst.

Fijn voor de planeet, want het reduceert het aantal ongewenste kledingretouren. En natuurlijk een mooie bijdrage aan de nodige groei van een meer divers modellen beeld. De oprichters wonnen er vorig jaar een Philips Innovation Award mee.'

Virtuele fashion models van Lalaland
Virtuele fashion models van Lalaland

4. Technology for good - Speciale functie in Google Maps om wildvuur en bosbranden razendsnel te detecteren

'Vaak zitten we er duizenden kilometers vandaan, maar gevoelsmatig was het deze zomer of de bosbranden om de hoek plaatsvonden. Je kon geen krant openslaan of TV aanzetten of je werd er mee geconfronteerd. Voor Google reden genoeg om een speciale functie te ontwikkelen in Google Maps die wildvuur en bosbranden razendsnel detecteert in de hoop ellende te reduceren. Ogenschijnlijk lijkt het een druppel op een gloeiende plaat, maar bewoners van afgebrande gebieden zullen daar ongetwijfeld anders over denken. Dichter bij huis helpt Google lokale overheden om plekken te vinden voor extra boomaanplant, om oververhitting tegen te gaan. Technologie inzetten om de wereld beter te maken – gelukkig zijn daar steeds meer voorbeelden van.'

Google Maps detecteert nu ook bosbranden
Google Maps detecteert nu ook bosbranden

5. 'Living in the Arctic reminds you every day of the fragility of our globe in the hands of climate change'

'2600 designers, 120 verschillende locaties en meer dan 355.000 bezoekers: de Dutch Design Week behoeft nauwelijks introductie. Vanaf morgen (16 oktober) mogen we weer. Bij mij staat de lezing over Sustainable Products hoog op het lijstje. De verhalen die je daar hoort, beloven veel inspiratie en leren je op een nieuwe manier naar duurzame oplossingen te kijken.

Eén van de sprekers is Päivi Tahkokallio, een ondernemende Finse vrouw die haar succesvolle designbureau verplaatste naar Lapland. Haar motivatie? “Moving to Lapland eleven years ago changed my perspective. Living in the Arctic reminds you every day of the fragility of our globe in the hands of climate change. We need responsible actions, and here design can serve.” Mooie woorden én daden, precies wat onze planeet nodig heeft.'

Päivi Tahkokallio
Päivi Tahkokallio

Komende week is D.O.P. Jasper Wolf curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie