Premium

Uitgevers steken dit jaar meer moeite in TikTok, nieuwsbrieven en podcasts

Het Reuters Institute for the Study of Journalism deelt inzichten uit zijn jaarlijkse onderzoek onder leidinggevenden uit de media.

Afbeelding: Shutterstock

Uitgevers willen in 2023 minder inzetten op Facebook en de metaverse en meer op podcasts, TikTok en nieuwsbrieven. Die en meer inzichten deelt het Reuters Institute for the Study of Journalism in zijn jaarlijkse onderzoeksrapport. Dit rapport is gebaseerd op de antwoorden van 303 media leaders uit 53 landen, waaronder Nederland. 

Twitter en Facebook de boeman?

Volgens Reuters zijn media leaders onder andere hoofdredacteuren, ceo's, managing directors en head of innovations. De respondenten werken bij traditionele of nieuwere uitgevers, zowel print als online.

Een meerderheid van de ondervraagde respondenten wil dit jaar meer inzetten op TikTok, gevolgd door Google Search, Instagram en YouTube. Ook de AMP-artikelen van Google krijgen dit jaar meer aandacht van uitgevers. Twitch en Apple News mogen ook op iets meer aandacht rekenen. De aandacht voor Snapchat blijft gelijk. 

De boemannen zijn Twitter en Facebook. Uitgevers willen veel minder gaan inzetten op deze twee platformen. Een opmerkelijke onderzoeksconclusie, zeggen Pieter Zwart (hoofdredactie Voetbal International) en Jaap van Zessen (afzwaaiend chef digitale strategie bij het AD) op Twitter. 'Dit zullen dan leidinggevenden bij nieuwsorganisaties zijn waar verkeer naar site geen doelstelling is, vermoedelijk', schrijft Van Zessen. 'Bijzonder. Facebook is niet hip meer, maar voor verkeer nog steeds een goudmijn', antwoordt Zwart.

Twitter nog niet afgeschreven

Hoewel uitgevers dus minder met Twitter willen doen, willen ze het platform niet afschrijven. Slechts zeventien procent van de respondenten denkt dat het vak beter af is zonder Twitter, waar 51 procent een Twitter-loze wereld slecht acht voor de journalistiek. 

Kunstmatige intelligentie en metaverse niet populair

Reuters heeft de uitgevers ook gevraagd of zij kunstmatige intelligentie (AI) verhalen en andere aanbevelingen op hun website of app laten doen. De meeste uitgevers voeren slechts wat experimenten uit (39 procent) of doen niets met AI (27 procent). Een kwart van de uitgevers zegt AI redelijk veel te gebruiken. Slechts een paar procent van de uitgevers zegt dat AI een grote rol speelt in het aanbevelen van content.

Ook de metaverse - een interactieve digitale wereld die in 2022 veel in het nieuws was - is nog niet populair. Alle fraaie marketingverhalen ten spijt zegt slechts vijf procent van de respondenten in 2023 meer te gaan investeren in de metaverse, virtual reality en augmented reality. 

Podcasts en nieuwsbrieven

Veel meer uitgevers willen dit jaar meer investeren in podcasts (72 procent) en nieuwsbrieven (69 procent). Online video volgt met 67 procent en ook populair zijn datavisualisaties (52 procent). 

Relatief veel uitgevers verliezen bezoekers

Een ander interessante conclusie uit het rapport gaat over de hoeveelheid online bezoekers in 2022. Meer dan de helft van de ondervraagde uitgevers heeft het verkeer naar zijn website en/of app vorig jaar gelijk zien blijven of zien dalen. De resterende 42 procent heeft meer online bezoekers verwelkomd. 

Media maken zich tenslotte zorgen over consumenten die het nieuws mijden (72 procent). Ze hebben ook weinig vertrouwen in de financiële resultaten in 2023. Slechts 44 procent kijkt met vertrouwen vooruit. 37 Procent zegt neutraal te zijn, waar 19 procent zich zorgen maakt. De vooruitblik laat zich niet vergelijken met de vorige editie, want toen is deze specifieke vraag niet gesteld. 

Het volledige onderzoek is hier te lezen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie