Vrouw vervult grote rol in kledingkeuze partner

Herenmodezaak Jac Hensen en marktonderzoeksbureau Markteffect hebben onderzoek uitgevoerd naar hoe mannen hun kledingaankopen doen.

Slechts een derde van de Nederlandse mannen tussen de 25 en 65 jaar vindt kleding kopen leuk en nieuwe kleding wordt dan ook vooral gekocht uit noodzaak. De rol van vrouwelijke partners in het aankoopproces mag niet worden onderschat. Zo geven vier op de vijf Nederlandse vrouwen aan een rol te spelen bij de kledingaankopen van hun man of vriend. Dit blijkt uit onderzoek wat herenmodezaak Jac Hensen en marktonderzoeksbureau Markteffect uit hebben gevoerd onder ruim 2.000 respondenten.

In het kort

  • 82% van de vrouwen vervult een rol bij kledingaankopen mannelijke partner;
  • 48% van de mannen gaat voor nieuwe kleding naar dezelfde winkel;
  • 60% van de mannen koopt kleding uit noodzaak.

Mannen en kleding kopen, het blijkt niet altijd de beste match. Zo vindt slechts één op de drie Nederlandse mannen het kopen van kleding een leuke activiteit. Hun partners hebben dan ook een grote rol bij de kledingaankopen. Ruim vier op de vijf Nederlandse vrouwen (82%) vervullen een rol in de kledingkeuze van hun partner, waarbij het voornamelijk gaat om een adviserende rol. In sommige gevallen heeft de vrouw zelfs een sturende rol in de kledingkeuze van haar vriend of man. Eén op de tien vrouwen (12%) geeft zelfs aan dat zij zelf (grotendeels) de kleding van hun partner aanschaffen.

Bij Jac Hensen zien ze dat de rol van de vrouw ook daadwerkelijk een belangrijke rol speelt in het aankoopproces van de man. “De vrouw is toch vaak de doorslaggevende factor als het gaat om het vinden van een juiste outfit voor de man, tegelijkertijd zien we dat de vrouw ook meer waarde hecht aan de outfit dan de man en er daardoor meer aandacht aan wordt besteed”, aldus Lars Woordes, marketingmanager bij Jac Hensen.

Gemak
Gemak staat voorop wanneer Nederlandse mannen gaan shoppen. Bijna de helft van de Nederlandse mannen (48%) gaat voor nieuwe kleding (vrijwel) altijd naar dezelfde winkel(s) om hun kleding te kopen. Een kwart van de mannen wil bij de aanschaf van nieuwe kledingstukken graag door een expert geholpen worden. De voornaamste reden waarom men het afgelopen jaar nieuwe kleding heeft gekocht, is uit noodzaak (60%), omdat de oude kleding was versleten of kleding voor een bepaald seizoen ontbrak.

Online vs. offline
Nederlandse mannen oriënteren zich doorgaans even vaak online als in fysieke winkels. Er is wel een verschil zichtbaar tussen de verschillende leeftijdscategorieën. Zo oriënteren mannen tot 45 jaar zich voornamelijk online en mannen tussen de 45 en 65 jaar geven de voorkeur aan de fysieke winkel voor de oriëntatie.

"Wij zien bij Jac Hensen dat met name de mannen tot 45 jaar gerichter naar de winkel komen, omdat zij worden getriggerd door een marketingactiviteit zoals een mail, social bericht of DM. Deze groep mannen weet vaak beter wat hij wil omdat hij zich online al heeft georiënteerd. Nog steeds zien wij hier de vrouw een belangrijke rol aannemen in het beslissingsmoment. Daarentegen zien wij dat mannen tussen de 45 en 65 vaak naar de fysieke winkel komen op het moment dat het nodig is en zich volledig overgeven aan het winkelpersoneel. Mannen tussen de 45 en 65 laten de keuze vaker over aan de expert in de winkel en de vrouw gaat hier vaak in mee.”
Lars Woordes, marketingmanager bij Jac Hensen

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in Q1 van 2022 onder een representatieve steekproef van 2.133 Nederlandse mannen en 251 Nederlandse vrouwen van 18 jaar of ouder.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →