And Now This lanceert podcast: hoe begin je een bureau?

Creatief bureau And Now This lanceert een podcastserie met de naam "The Untold Stories of Starting a Creative Agency'. Oprichters Paul Bakker en Jeroen de Korte vertellen waarom ze dat doen.

  • Design
  • 7 March 2018
  • Jaap Bartelds

Paul Bakker en Jeroen de Korte praten met oprichters van succesvolle creatieve bedrijven in binnen- en buitenland en onthullen hun inspirerende verhalen. In de eerste vijf afleveringen gaat het duo in gesprek met o.a. Jeff Johnson (The Arrivals NYC), Steven van Wel (Karma NY) and Omar Kbiri (Maak Amsterdam). Na veertien jaar gewerkt te hebben bij reclamebureaus en tech startups in Amsterdam en New York zijn creative directors-duo Paul Bakker en Jeroen de Korte een nieuw bureau gestart: "And Now This - an ideas agency". Om zichzelf in de kijker te spelen, bedacht het tweetal een serie podcasts met inspirerende oprichters van bedrijven.

In de eerste afleveringen reizen Paul en Jeroen naar New York en praten daar met Jeff Johnson, founder en creative director van outdoor kledingmerk The Arrivals NYC, Andre Andreev, founder en regisseur van film productie studio Dress Code NY en met Damon Versaggi, founder van Scrappy Meals, een community die zich inzet voor reductie van voedselafval. In Amsterdam praten de hosts met Steven van Wel, veelvoudig ondernemer en founder van Karma NY, en Omar Kbiri, founder en creative director van creative agency Maak.

Kun je kort omschrijven wat jullie doen als bureau?
Jeroen de Korte: ‘We zijn eind 2017 gestart als een ideas-first creative agency. Alles begint met een goed idee. Of het nou gaat om branding, design of communicatie. Wij vertellen onze klanten: “Everything’s an ad”. Oftewel; alles wat je doet maakt je tot wie je bent en hoe mensen je zien. Daarom is het belangrijk om consistent te zijn, in alles. En ergens echt voor te staan. Veel merken hebben een visie, maar hebben vaak moeite deze te verwoorden. Wij helpen merken om hun visie een stem te geven - en hun mening een persoonlijkheid. Wij geloven dat je als merk communicatie moet maken die iets toevoegt. Werk dat mensen ook echt graag willen zien en waar ze daadwerkelijk op zitten te wachten.’

Wat kun je vertellen over de podcast, wordt dit een korte serie of is deze oneindig?
Paul Bakker: ‘Wij zijn deze podcast gestart omdat wij heilig geloven in content en communicatie maken waar mensen ook echt wat aan hebben. Er is al genoeg “disposable content” in deze wereld. Het uitgangspunt was: wij wilden graag met inspirerende creatieve ondernemers gaan praten over hoe zij zijn begonnen. Voor advies en inspiratie. Maar in plaats van deze waardevolle informatie voor onszelf te houden dachten we: waarom delen we dit niet met de creatieve industrie? En zo geschiedde. We hebben inmiddels vijf afleveringen opgenomen, drie in New York en twee in Amsterdam. En we zijn wel plan hier nog een tijdje mee door te gaan. Zeker minimaal een jaar, met maandelijkse afleveringen. We krijgen er veel energie van, ontmoeten superinspirerende creatieven en merken nu al dat mensen echt enthousiast zijn en het tof vinden om ernaar te luisteren.’

Wat is het doel van de podcast, advies delen of verhalen vertellen?
De Korte: ‘Beide. Wij weten dat veel creatieven met het idee spelen om voor zichzelf te beginnen. Of het nou gaat om freelancen of een complete carrière-switch, er zijn maar weinig mensen die het uiteindelijk ook echt doen. Die in het diepe durven springen en gaan doen wat ze echt willen doen. Wij hebben groot respect voor zulke doers. Maar je hoort eigenlijk nooit de verhalen achter het succes. Wat heeft iemand doen besluiten voor zichzelf te beginnen? Wat waren de doelen en drijfveren? Waar liepen ze tegenaan in de beginfase en wat zijn de valkuilen? Interessante informatie die wij graag willen delen met de wereld.’

Waarom juist deze mensen gesproken?
Bakker: ‘We praten in iedere podcast met creatieve ondernemers. Mensen die wij hoog hebben zitten. Zij hebben veelal met dezelfde dingen te maken als wij, als startende ondernemers. Of het nou het opzetten van een bureau is of een merk, ze lopen tegen dezelfde dingen aan: Hoe houd je de balans tussen creativiteit en zakelijk slim? Wanneer is je bedrijf een succes en hoe bereik je dat?’

Wie zou je het liefst ook nog willen spreken?
De Korte: ‘Er staat een groot aantal mensen op ons lijstje. Maar als we mochten kiezen uit mensen uit ons eigen vakgebied, dan zouden we graag spreken met David Droga. Hij is iemand die het reclamevak echt heeft veranderd en met zijn bureau een benchmark is geworden. Creativity with a purpose is iets wat wij ook compleet omarmen.’
Bakker: ‘Yves Chouinard, van Patagonia is een geweldig inspirerende man met een heel interessante en compleet andere kijk op ondernemen. En Virgil Abloh van Off-White. Iemand die op een hele conceptuele manier zijn kledinglabel heeft neergezet en collaborations aangaat met merken. Duidelijk, eenduidig en consistent. Heel knap.’

De afleveringen zijn opgenomen in het Engels en Nederlands en worden maandelijks uitgebracht. Om de podcast-serie "The Untold Stories of Starting a Creative Agency" te beluisteren ga je naar podcast.this.amsterdam of abonneer je op de podcast via je favoriete podcast app.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie