Bedrijfsresultaat PCM daalt met 31 procent

PCM Uitgevers heeft over 2001 een bedrijfsresultaat vóór amortisatie goodwill en uitgaverechten behaald van 56,7 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ten opzichte van vorig jaar betekent dit een daling van 31,2 procent. De nettowinst vóór amortisatie goodwill en uitgaverechten daalde van 38,7 miljoen in 2000 tot 27,0 miljoen euro in 2001, een daling van 30,2 pct. Op een netto-omzet van 734,1 miljoen euro haalde het uitgeefconcern uiteindelijk een nettowinst van slechts 1,5 miljoen euro. In 2000 bedroeg die nettowinst nog 25,6 miljoen euro.

Volgens PCM zijn de economische vooruitzichten in met name de dagbladsector in hoog tempo verslechterd. ‘Naast de reeds geruime tijd optredende neergang op lezersmarkten, is in 2001 een ongewoon scherpe terugval in het advertentievolume van de dagbladen opgetreden, die overigens in lijn is met de landelijke ontwikkelingen’, aldus de toelichting op de jaarcijfers. Op korte termijn wordt geen keerpunt in deze ontwikkeling verwacht. Ten aanzien van arbeid, papier en distributie was sprake van scherpe prijsstijgingen ten opzichte van het voorgaande jaar.
De omzet, die met 2,3 pct is gedaald ten opzichte van 2000, werd sterk negatief beïnvloed door een daling van het advertentievolume van de landelijke dagbladen van 12,7 pct op jaarbasis. Deze daling betrof met name de advertenties voor merken en diensten en tekende zich het sterkst af in de tweede helft van het jaar. De daling van het advertentievolume bij de regionale dagbladen bedroeg 6,9 pct.
De reeds eerder ingezette daling van aantallen abonnementen en losse verkoop van de dagbladen zette zich in 2001 voort en bedroeg respectievelijk 2,3 pct en 6,1 pct ten opzichte van vorig jaar.
Mede als gevolg van acquisities van Uitgeverij Vassallucci en de activiteiten van Winkler Prins en Kramers’ woordenboeken, steeg de omzet algemene boeken met 7,1 pct ten opzichte van 2000. De omzet van educatieve uitgaven was lager dan in 2000.
De prognose over de ontwikkeling van de conjunctuur schept volgens PCM een onzeker beeld. De ontwikkeling in de advertentiemarkt verloopt nog steeds neerwaarts, een scherpe sturing op kosten blijft geboden. In de huidige situatie acht het concern ‘het dan ook niet raadzaam om prognoses over 2002 te doen’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie