Budget jaarverslagen niet conjunctuurgevoelig

Vier op de vijf bedrijven vinden het visitekaartje van de onderneming te belangrijk om op te bezuinigen. Dit blijkt uit een quick scan van Bex*van der Schans PR adviseurs (Amsterdam/Eindhoven) onder vijftig ondernemingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor dit onderzoek werden de voor het financieel jaarverslag verantwoordelijke managers ondervraagd. Het merendeel van deze managers geeft aan dat hun jaarverslag niet trendgevoelig is. De inhoud en uitstraling van het jaarverslag moeten zowel in goede als slechte tijden van een hoog niveau zijn.
Eenvijfde van de bedrijven overweegt wél te bezuinigen op het jaarverslag bij een krimpende economie.

Slechte bedrijfsresultaten presenteren de bedrijven niet soberder. Vier van de vijf ondervraagde managers vinden juist dan openheid belangrijk, weet onderzoeker drs. Mieke Smulders. Eén op de tien communicatiemanagers is bang dat een sober uitgevoerd jaarverslag onrust veroorzaakt bij ontvangers. Een kwart van de bedrijven oriënteert zich op de vervanging van het papieren jaarverslag door een digitale vorm. De bedrijven die daarmee al hebben geëxperimenteerd, lijken er van terug te komen, onder andere vanwege het leesgemak. Een digitale vorm naast een papieren jaarverslag ziet men als ideaal.
Het onderzoek is uitgevoerd in oktober 2003 onder leiding van adviseurs Mieke Smulders en Marieke van Ee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie