Bush beïnvloedt koopgedrag Europeanen

Het lage vertrouwen in de regering Bush beïnvloedt het koopgedrag van Europese consumenten. Dit blijkt uit het jaarlijkse Trust-onderzoek van communicatieadviesbureau Edelman.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo'n tweederde van de Duitse en Franse ondervraagden zegt niet snel Amerikaanse producten aan te schaffen vanwege het beleid van de VS. De buitenlandse opinie over het Blair-bewind beïnvloedt het gedrag van consumenten op een vergelijkbare manier: in Duitsland verklaart 65 procent Britse producten liever te laten staan en in Frankrijk is 59 procent niet geneigd deze te kopen. De Trust Barometer, dit jaar voor de vijfde maal uitgevoerd, is een onderzoek naar het vertrouwen dat opinieleiders over de hele wereld hebben in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties.

Het binnenlandse vertrouwen in overheden blijkt het afgelopen jaar toegenomen te zijn in Europa (van 25 naar 31 procent in dezelfde periode) en de Verenigde Staten (van 39 procent januari 2003 naar 48 procent nu). Ook het vertrouwen in het bedrijfsleven is afgelopen jaar toegenomen. In Europa steeg het vertrouwen in het Europese bedrijfsleven van 35 procent in januari 2003 naar 40 procent nu. Hier heeft men het minste vertrouwen in Amerikaanse bedrijven (38 procent). Voor Amerikanen geldt dat ze Franse bedrijven met 34 procent het minst vertrouwen. 51 Procent van de Amerikaanse geïnterviewden vertrouwt erop dat Amerikaanse bedrijven 'doen wat goed is'. Dit percentage lag in juni 2002 nog 10 procent lager en een jaar geleden op 48 procent.
Het vertrouwen in non-gouvernementele organisaties (NGO's) scoort wereldwijd hoog, vooral in Brazilië (64 procent) en Europa (41 procent) waar NGO’s als meest betrouwbaar worden aangeduid. Als meest geloofwaardige nieuwsbron zien ondervraagden de nationale media die dagelijks nieuws in eigen taal leveren. Televisie blijkt daarbij de 'meeste geraadpleegde' bron voor 'betrouwbareinformatie'; bijna tweemaal zoveel opinieleiders blijkt de televisie te prefereren boven de krant.

Andere bevindingen uit de Trust Survey zijn:

  • De vijf meest betrouwbare merken in Europa zijn Michelin (61 procent), Amnesty International (63 procent), het Wereld Natuurfonds (59 procent), Microsoft (57 procent) en IBM (55 procent).
  • De vijf meest betrouwbare merken in de Verenigde Staten zijn UPS (81 procent), Johnson & Johnson (75 procent), Procter & Gamble (70 procent), IBM (58 procent) en Michelin (66 procent).
  • Plaats als eerste een reactie

    Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

    Word lid van Adformatie → Login →
    Advertentie