Consument niet klaar voor mobile commerce

De consument is - wereldwijd - nog niet bereid zijn aankopen te doen via de mobiele telefoon. Dat blijkt uit onderzoek van zowel onderzoeksbureau Forrester als management consultancy A.T. Kearney. Uit Kearney’s Mobinet Index blijkt dat de bereidheid is gedaald van 32 procent in 2000, naar nog slechts 12 procent nu. In de VS daalde het zelfs naar drie procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten willen het niet, providers kunnen het niet bieden en de technologie kan het niet ondersteunen, is het vernietigende oordeel dat uit het Forrester rapport naar voren komt. Het onderzoeksbureau ziet dat ook niet goed komen in de eerstkomende vijf jaar. Als belangrijkste reden geven de ondervraagden van Mobinet gebrek aan interesse en behoefte (26 procent). Verder noemen zij twijfels over gebruiksgemak en veiligheid, en tijdgebrek. ‘De drie belangrijkste segmenten in de mobiele industrie; service providers, hardware providers en content providers, zullen, samen met de retail, manieren moeten vinden om de consument duidelijk te maken wat de voordelen van m-commerce zijn,’ zegt Kearney’s vice president Mitch Mitchell.

Voorspellingsmodel
Inderdaad zal de mobiele industrie alle zeilen bij moeten zetten om de achteruitgang in webaankoopintentie een halt toe te roepen en zijn gigantische investeringen in waarde om te zetten. Volgens het voorspellingsmodel van Forrester wordt er in het jaar 2005 nog maar 26 miljard euro mobiel betaald, dat is 0,5 procent van de consumentenuitgaven. De landen waar m-commerce het traagst wordt opgenomen zijn België, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg en Spanje (3,47 euro per gebruiker per maand in 2005). Nederland, Engeland, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, Italië en Portugal zitten in de middenmoot (6,77 euro), en de Scandinavische landen en Duitsland gaan voorop met gemiddeld 10,90 euro in 2005.

Penetratie
De penetratie van mobiele internettechnologie valt ook tegen: in de acht landen uit het Kearney-onderzoek heeft maar 16 procent van de ondervraagden een telefoon met internettechnologie.Het goede nieuws volgens Kearney is dat mobiele gebruikers wel steeds meer gebruik gaan maken van andere internet-applicaties, zoals sms en e-mail. Op die manier doen ze ervaring op met het medium, en daarmee zou het vertrouwen in commerciële mobiele transacties ook kunnen groeien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie