Consumentenbond: Veel zoekmachines onder de maat

Vijf van dertien grotere zoekmachines op internet scoren volgens de Consumentenbond een onvoldoende. Ze hebben vooral moeite met actuele- en themazoekvragen en zetten te vaak betaalde links bovenaan de zoekresultaten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit concludeert de Consumentenbond in zijn tijdschrift De Digitale Consument. De bond onderzocht de zoekmachines Altavista, Excite, Google, Hotbot, Ilse, Ixquick, Lycos, MSN, Track, Vinden.nl, Voelspriet, Vivisimo en Zoek.nl. Vooral over Zoek.nl is de bond slecht te spreken. Zo zou het met deze zoekmachine onmogelijk zijn om een betrouwbaar resultaat te krijgen. De zoekopdracht ‘dvd’ heeft volgens de bond louter informatie van adverteerders tot gevolg.

Productmanager S. Snoek van Zoek.nl erkent de slechte resultaten: “Wij investeren niet meer in de huidige zoekmachine en zijn bezig met een nieuwe technologie.' Daardoor wordt de huidige website volgens Snoek niet bijgewerkt en zijn er geen actuele links te vinden. Ook kunnen bedrijven nu nog onbeperkt gesponsorde verwijzingen krijgen. Snoek belooft beterschap bij de nieuwe versie.

Ook bij MSN, Vinden.nl en Zoek.nl is de scheiding tussen tussen commercie en 'echte' zoekresultaten flinterdun, aldus de Consumentenbond.
De zoekmachines van Track, Voelspriet en Vivisimo scoren daarentegen wel goed. Ze zijn volgens de bond snel, geven voldoende zoekresultaten in alle categorieën en hebben niet te veel of helemaal geen reclame op hun site. De zoekmachine van Google werd als beste getest. Als enige nadeel noemt de Consumentenbond dat de Nederlandstalige zoekmachine minder goede resultaten geeft dan de Engelstalige.

De Consumentenbond voerde op iedere zoeksite dezelfde vragen in, varierend van vragen over de actualiteit tot zoeken op thema. Onderzoeksvragen betroffen onderwerpen als de ontploffende batterijen van Nokia, fietssloten, het gebruik van de zoetstof aspartaan en gezondheid, de beelden van kunstenaar Jan Wolkers en de resonantie van de Erasmusbrug in Rotterdam.

De resultaten wisselden sterk: Ilse scoorde volgens de Consumentenbond slecht in drie van de vijf vraagcategorieën. Excite deed het slecht bij de actuele zoekvragen. Lycos haalde een onvoldoende bij de themavragen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie