E-commerce hapert

De voorspelde toename in aankopen via internet is niet waargemaakt, blijkt uit het derde ‘E-Commerce Nederland’- onderzoek van Multiscope. Dat heeft vooral te maken met slechte orderafhandeling. Hoe is de stand van onlinezaken?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

E-commercebedrijven kunnen vaak niet aan de verwachtingen van internetgebruikers voldoen. Ook de internetcrash en de teruglopende economie laten hun sporen na op de Nederlandse e-commerce. Groei zit er niet meer in. In 2000 zijn er wel nieuwe kopers bij gekomen, maar er zijn er evenveel afgehaakt. Voornaamste reden daarbij is gebrek aan vertrouwen in internet. Nieuwkomers in 2000 blijken zeer voorzichtig te zijn met aankopen op internet.

Veel internetshops blijken nog grote problemen te hebben met klantgerichtheid. Bij negatieve ervaringen noemen kopers het vaakst ‘het product is nooit geleverd’(34 procent). Gevolgd door ‘te lange levertijd (28 procent), en ‘incorrecte afboeking’(20 procent).

Twee productgroepen lijken de dans te ontspringen. De marktgrootte van reizen en vakanties is binnen een jaar met bijna 90 procent gestegen (de gevolgen van de gebeurtenissen in Amerika zijn in deze cijfers niet verwerkt) en kleding stijgt enorm in populariteit.

De grootste klap is gevallen in de hard- en softwarebranche. Deze productgroepen daalden respectievelijk met 19 en 29 procent.Voor het komende jaar zijn de vooruitzichten beter. Het aantal online kopers zal eind 2001 gestegen zijn tot 3,2 miljoen en zij zullen 1,5 miljoen meer besteden dan in 2000. Positief is ook dat 55 procent van de online kopers herhalingsaankopen doet. Klantentrouw opbouwen kan dus wel degelijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie