Ericsson weet niet hoe mensen met mobiel internet om kunnen gaan

Mobiel internet schept hoge verwachtingen, niet in het minst bij marketeers. Toch bepleit Donna Campbell, directeur van het Cyberlab van Ericsson in New York, voorzichtigheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze wil al helemaal niet spreken over een mobiel internet. ‘Mensen gaan hun mobiele operator niet betalen voor internettoegang, dat hebben ze thuis al.’

Campbell legt in het april-nummer van het Tijdschrift voor Marketing uit dat mensen niet op zoek zijn naar een mobiele toegang tot internet. Ze willen vooral diensten die voor hen zinvol zijn. Ze zegt: ‘Mensen gaan hun mobiele operator niet betalen voor internettoegang, dat hebben ze thuis al. Met grote kleurenschermen, dikke kabels en snel beeld. Ze betalen niet voor iets dat gemarket wordt als het web op je telefoon. Dat wekt verwachtingen en kweekt teleurstellingen. Ze willen wel betalen voor specifieke diensten die waarde voor ze hebben. Het is onze taak uit te vinden welke dat zijn.’

Het Ericsson Cyberlab in New York is begin 1999 opgezet en bedoeld om nieuwe mobiele ontwikkelingen te volgen en in kaart te brengen. Ericsson weet veel van technologie, maar niet zoveel van hoe mensen met mobiel internet om zouden kunnen gaan. Het Cyberlab in New York is speciaal gericht op de financiële dienstverleners en de media-industrie. ‘We zijn facilitators’, zegt Campbell. ‘We connecten met derde partijen. 90 Procent van de applicaties die operators van ons nodig hebben, worden ontwikkeld door andere partijen.’

Haar grootste uitdaging is om de diensten gebruiksvriendelijk te maken. ‘Het probleem met veel e-commerce-sites is dat mensen wel rondkijken, maar niets kopen. Ze gebruiken het voor research, om vervolgens in een winkel te gaan kopen. Dat is prima als je de website hebt én een winkel, maar als dat niet zo is, doe je alleen maar marketing voor een ander. Het vraagt tijd voordat mensen hun gedrag veranderen. De andere bottleneck is gebruiksgemak. Veel mensen beginnen met een transactie op een site, maar geven het halverwege op. Ik heb tijdens de laatste Kerst de meeste van mijn boodschappen op het net gedaan. Maar zeker de helft van alle geplande transacties heb ik halverwege opgegeven. Het is vermoeiend om steeds maar weer alle gegevens te verstrekken. Ik kon beter bellen.’

Campbell meent dat internetmarketing in het begin - en dat is drie jaar geleden - nog vooral bestond uit dingen tegen de muur gooien en vervolgens kijken wat er gebeurde. ‘Er is zo veel geld verspild. Traditionele marketing heeft ook zijn goede kanten, zoals kijken hoe consumenten zich gedragen en wat ze willen. We hebben in het begin van de internetmarketing heel veel genegeerd van wat we zagen gebeuren bij consumenten. We hebben geen acht geslagen op hoe moeilijk mensen die techniek vonden en hoe onhandig de toepassingen werkten. We hebben ze geïntimideerd.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie