Gastblog: Liegebeestverkiezing: sterk wapen!

Deze week schreef Jur Baart (Fitzroy) dat Wakker Dier met de Liegebeest-verkiezing zijn doel voorbijschiet. Campagneleider Anne Hilhorst (Wakker Dier) dient Baart van repliek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wakker Dier houdt met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing producenten en consumenten op scherp. Ieder jaar weer verbazen wij ons over nieuwe modetermen zoals ‘ambachtelijk’ of ‘authentiek’ op producten die daar niets mee te maken hebben. Authentiek op een pakje doorgefokte plofkip die nooit de buitenlucht heeft gezien?? Door zulke woorden en dikwijls mooie plaatjes, ziet de consument door de bomen het bos niet meer. De diervriendelijkere producten die naast de ‘authentieke plofkip’ liggen krijgen zo nooit een kans. Ze zijn simpelweg niet te herkennen!

Ieder jaar verzamelt Wakker Dier een lijstje met misleidende producten voor de Liegebeestverkiezing. Maar het hele jaar door houden we de retail in de gaten. Bij sommige harde leugens wachten we niet tot de jaarlijkse verkiezing, die pakken we direct aan, bijvoorbeeld via de Reclame Code Commissie. Wakker Dier won dit jaar al meerdere RCC zaken, onder andere over Vlees met Oorsprong van de Jumbo, 100% verantwoorde ‘flopkip’ bij de Albert Heijn en het ontkennen van plofkip gebruik door McDonald’s. Vooral woorden als duurzaam, verantwoord en diervriendelijk worden vaak door fabrikanten misbruikt en daar zitten we bovenop. Maar een heleboel praatjes en plaatjes zitten op de grens; het zijn geen echte leugens of wettelijk verboden termen, maar zijn zeker wel misleidend. Zoals de winnaar van dit jaar, de verpakking van Plus Goudse kaas. Een sappige groene weide, strak blauwe lucht en het silhouet van een koe met kalf. Een duidelijk signaal voor de consument, dat ze zich over het dierenwelzijn achter deze kaas geen zorgen hoeven te maken. In het schap om de kaas liggen allerlei andere kazen, ook met vrolijke koeien in de wei, maar wel duurder. Welke kaas denkt u dat de consument kiest?

De harde werkelijkheid van de vee-industrie zullen we nooit op de verpakking krijgen. Maar wat de Liegebeestverkiezing wel bereikt, is een betere kans voor eerlijke producten. De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast, onder andere door deze verkiezing. Dit jaar bleef zelfs de Goudse kaas van Plus als enige Liegebeestkandidaat over omdat alle andere kandidaten hun product en/of verpakking aanpassen. Ieder jaar vinden wij gelukkig weer minder misleidende producten en reclames op het gebied van dierenwelzijn. Maar oplettendheid blijft geboden!

Anne Hilhorst
Campagne- en beleidsmedewerker Wakker Dier

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie