Kabel verliest voor het eerst breedbandklanten

Belangrijke reden is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het tweede kwartaal van 2015 11.000 klanten verloor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het nieuwste over de breedbandmarkt. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde het aantal breedbandklanten op kabelnetwerken in Nederland met 0,3 procent naar een marktaandeel van net iets meer dan 46 procent. De hele breedbandmarkt groeide met 0,3 procent naar 7,026 miljoen aansluitingen op 30 juni 2015.

De groei van de hele markt is het gevolg van een kwartaalgroei van bijna 5,5 procent van het aantal breedbandaansluitingen via glasvezel, naar een marktaandeel van meer dan 12 procent. De daling van DSL zette door, namelijk met 0,4 procent in het tweede kwartaal naar een marktaandeel van bijna 41,5 procent.

Ziggo

De reden voor het verlies van kabelbreedband is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het kwartaal rond de 11.000 klanten. Hierdoor eindigde de aanbieder juni 2015 met een marktaandeel van 46,3 procent, 0.3 procentpunt minder dan in maart 2015.

Ziggo blijft daarmee wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Op nummer twee staat KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en de Edutel merken), met een marktaandeel van 40,4 procent. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei werd gedreven door glasvezel, die voldoende was om de daling van het aantal DSL-klanten te compenseren.

‘Ondanks een steeds meer verzadigde markt, zal breedband in 2015 blijven groeien met een verwacht groeipercentage van 2,3 procent’, zegt Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. ‘De verwachting is dat kabelbreedband weer zal groeien in de tweede helft van het jaar, om samen met glasvezel de daling van DSL te compenseren.’

Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,9 procent van het aantal breedbandaansluitingen.

Telecompaper heeft berekend dat de Nederlandse omzet op massamarkt voor breedband in Q2 2015 uitkwam op meer dan 457 miljoen euro. Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een CAGR van 1 procent.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie