KPN omzet daalt, 'maar klanten tevredener'

De telecommer lijdt onder de felle concurrentie in het goedkopere segment, maar zegt toch marktaandeel gewonnen te hebben.

  • Design
  • 31 January 2018
  • Redactie Adfo Groep

KPN-klanten zijn tevredener en minder geneigd om over te stappen naar een andere aanbieder. Dat zegt althans topman Eelco Blok in een toelichting op de vierdekwartaalcijfers van 2017. De toegenomen klantentrouw zou vooral gelden voor mensen die meerdere diensten bundelen in één pakket. Verder neemt het gebruik van extra diensten als Spotify, Fox Sports en Netflix toe.

Telfort
KPN heeft ook in het vierde kwartaal van 2017 weer last gehad van felle concurrentie op de mobiele markt. Die deed zich met name voelen in het goedkopere segment, waar het telecombedrijf met Telfort actief is. De omzet en winst vielen daardoor lager uit dan in de laatste maanden van 2016.

Omzet min 6 procent
KPN rapporteert een kwartaalomzet van 1,6 miljard euro, ruim 6 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda), geschoond van eenmalige posten, daalde met een kleine 2 procent naar 596 miljoen euro. Onder de streep resteerde 70 miljoen euro, tegen 115 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2016.

 

Blok zegt dat KPN ondanks de dalende omzet marktaandeel heeft gewonnen in Nederland.

Stunten
Eind vorig jaar kondigde Tele2 en T-Mobile dat zij in Nederland de krachten gaan bundelen. Blok gaat er naar eigen zeggen van uit dat ook na die voorgenomen fusie er voor consumenten en bedrijven genoeg te kiezen overblijft. Beide concurrenten stuntten afgelopen jaar flink met grote of zelfs onbeperkte databundels.

Bron: ANP

Advertentie