Leon Snelleman (Ronin Amsterdam): ‘Het ontwerpen van de nieuwe Tele2-app is een droomklus’

De nieuwe service-app van de telecomaanbieder maakt gebruik van een chatbot.

  • Design
  • 6 July 2018
  • Christian Manuputty
Tele2

Ronin Amsterdam en Tele2 komen samen met de nieuwe Mijn Tele2-app. Ronin is verantwoordelijk voor het concept en ontwerp, nadat dit bureau de door Tele2 uitgeschreven pitchwedstrijd had gewonnen. In de service-app wordt gebruikt gemaakt van een chatbot die met de Tele2-tone of voice gebruikers helpt met vragen en problemen. Het gaat hier om de ‘fun rebel tone of voice’ die is ontwikkeld door Indie Amsterdam.

Doel van de app is om klanten een persoonlijke, leuke en laagdrempelige merkervaring te bieden. De ontwerpers kozen daarom voor een intelligente conversational user interface. De chatbot zal actief het gesprek aangaan en bij meer interactie wordt de bot ook slimmer. De vorige Tele2-app is overigens uitgerold in 2013.
 
‘De app moet een van onze belangrijkste kanalen zijn voor interactie met onze klanten’, zegt Leslie Hogeveen, Managing Director Consumer Mobile bij Tele2. ‘Door het ontwerp en de gebruikte technologie kunnen we snel inspelen op de wensen van gebruikers en meegroeien met hun behoeften, ongeacht tot welke doelgroep ze behoren.’

Advertentie

Statistieken op een leuke manier

Leon Snelleman, Business Director bij Ronin Amsterdam: ‘Voor ons was het een geweldige kans om het bijzondere karakter van Tele2 door te vertalen naar een app die qua functionaliteit, gebruikservaring en design uniek is in de telecombranche.’ In gesprek met Adformatie beschrijft Snelleman ook hoe het ‘fun rebel’-karakter zeer sterk naar voren komt.

‘Het leuke aan deze opdracht is dat de gebruiker inzicht krijgt in de statistieken, waarmee ook de tone of voice van Tele2 wordt doorvertaald. Dat is dus niet zakelijk en niet saai. Het 'fun rebel'-karakter is ook een beetje crazy. Het gevoel van Tele2 moet echt terugkomen in de app, dat was de uitdaging.’

In de nieuwe app wil Ronin gebruikers blijven verrassen met nieuwe features. Hoe dat tot uiting komt, laat Snelleman nog even in het midden. ‘Ik kan eigenlijk niet zoveel zeggen over welke ideeën nog gaan worden uitgerold. In de eerste fase hebben we diverse ideeën en toepassingen bedacht. In de release van nu zit de chatbot van IBM Watson verwerkt, een techniek die Tele2 heeft ingebracht op basis van ons concept. We wilden niet met een menu werken, maar met een conversational user interface, waarbij wordt gewerkt met speech of chat. Op de korte termijn zal Tele2 de nieuwe functionaliteiten gefaseerd uitbrengen. Als digital designbureau is dit ook een droomklus. We krijgen veel vrijheid en we kunnen op een leuke manier data weergeven. En dat zie je terug.'

Credits

Strategie, concept, UX, visual design: Ronin Amsterdam
Brand partner: Indie Amsterdam

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie