'Maak NPO 3 moderne cultuurzender, optimaliseer online Ster-inkomsten'

VPRO-directeur Lennart van der Meulen pleit voor een aangescherpte opdracht van de publieke omroep in de komende concessieperiode.

  • Design
  • 8 January 2018
  • Redactie Adfo Groep

Van der Meulen zei dat vandaag in zijn nieuwjaarstoespraak. De opdracht van de publieke omroep moet volgens hem worden aangescherpt, omdat de NPO 'de slag om de middelmaat nooit kan winnen'.

Van der Meulen: ‘Wees helder en maak met publiek geld wat niet door de markt wordt gemaakt, bedien groepen die de markt links laat liggen, wees onafhankelijk in je keuzes, urgent en relevant. Dankzij het internet kan de publieke omroep er juist zijn voor specifieke groepen die samen voor een groot bereik van een heel divers aanbod zorgen.’

De VPRO is voorstander van een omroep die echt excelleert op het gebied van onafhankelijke journalistiek, documentaire verhalen, onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, educatie, experiment en innovatie en met een platformonafhankelijke opdracht.

Ster-inkomsten
Van der Meulen haalde uit naar minister Arie Slob van media die een bezuiniging van 75 miljoen euro in 2019 in het vooruitzicht stelt. 'De publieke omroep moet van het ministerie van Financiën meer oppotten, alvast geld reserveren voor ontslagen en nu al uitgaan van de lagere Ster-prognoses voor 2022.’

Hij heeft wel een andere oplossing voor de minister: ‘Maak Financiën klip en klaar helder dat het probleem geen 75 maar 36 miljoen is in 2019. Steun de publieke omroep om de online STER-inkomsten te optimaliseren. Steun de publieke omroep om meer geld te krijgen voor de doorgifte van de programma’s. Compenseer zo de terugloop van de lineaire STER-inkomsten. En voer op weg naar de nieuwe concessieperiode een verstandige discussie over de opdracht van de publieke omroep en het redelijke budget dat daarbij hoort.’

NPO 3 hervormen
Hij ziet verder veel in een hervorming van het zieltogende NPO 3. 'Dat moet voor het echt te laat is een nieuw profiel krijgen als moderne cultuurzender met een open blik op Nederland en de wereld. En wij willen programma’s leveren over muziek, film, design, wetenschap, kunst en educatie. We gaan weer drama ontwikkelen en eigen jeugdprogramma’s.'

Crossmediaal
Verder wordt de VPRO crossmediaal, zo kondigde Van der Meulen verder aan. ‘We gaan multimediale producties maken met programmateams waarin veel expertise van de onlinewereld vertegenwoordigd is. En we gaan zelf op zoek naar ons publiek. We nemen zelf onze distributie, interactie en impact te hand omdat we niet afhankelijk willen zijn van de NPO als enig platform. We richten ons daarbij vooral op een jonger en internationaler publiek.' 

De Gids wordt een multimediale uitgeverij met een eigen online omgeving met nieuwe diensten voor een nieuw publiek. 'We blijven investeren in technische innovatie, nieuwe media en ons Medialab. We staan als Captain Kirk in de online mediawereld. Ready to explore the universe. We laten ons niet gevangenhouden op de aardkloot van de NPO.’

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie