Merkwaarde niet eenduidig te meten

Het is een klassieke discussie: hoe meet je eenduidig de waarde van merken? Die discussie verloopt al jaren tamelijk oeverloos.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is net als met onroerend goed: wat bepaalt de waarde van een huis of kantoor? De ene koper kijkt vooral naar de tuin, de zonligging en het gemak, de ander naar bouwconstructie, vierkante meters en mogelijk burengerucht. En die factoren bepalen de prijs die ze voor het huis willen neerleggen. Wellicht dat ze allebei het huis willen kopen, maar er is weinig kans dat de prijzen die ze maximaal willen betalen, dan ook gelijk zijn. Het gaat in bijna alle markten nou eenmaal om heterogene kopers met uiteenlopende wensen.

Daar komt nog iets bij: bij merkwaardering maakt het uit of je meet onder merktrouwe, merkzappende of merkonwetende consumenten. Andere observaties: de waarde van een merk zit hem in de mate van het (toekomstig) gebruik ervan, merkinvesteringen dragen zelden of nooit 1-op-1 bij aan merkwaarde, en hoe sterker het merk, des te steviger de positie van de aanbieder van dat merk.

< SIZE=1>Bron: Marketingjournal/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie