De aanval op de dominantie van Coca-Cola Co en PepsiCo wordt halverwege 2003 uitgebreid naar Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Finland, Noorwegen en Oostenrijk, zo meldt de site van vakblad Adage. Zam Zam, genoemd naar het heilige bronwater uit Mekka, hoopt het succes te kopiëren dat de frisdrank boekt in het Midden-Oosten, mede dankzij de publieke vijandigheid tegen de Amerikaanse animositeit jegens Irak.
‘Denemarken is de perfecte Europese markt om Zam Zam te introduceren’, aldus marketingdirector Barhran Kheiry. ‘Het land heeft een grote moslimgemeenschap, maar ook een demografische samenstelling die de smaak en trends weerspiegelt in alle softdrinkmarkten van Europa.’
Zam Zam richt de marketinginspanningen in eerste instantie op moslims en de winkels waar zij boodschappen doen. Grote reclamecampagnes staan nog niet op stapel, maar zijn een optie als de vraag naar Zam Zam toeneemt buiten de islamitische doelgroep. Kheiry houdt rekening met een ‘Muslim cola war’ in Europa, want hij verwacht dat ook andere merken gaan mikken op moslims.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!