Nederlandse ceo’s profileren zich niet

Een groot aantal Nederlandse ceo’s is nauwelijks bekend bij professionals. Bovendien hebben de ceo’s weinig onderscheidend profiel ten opzichte van elkaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door communicatieadviesbureau Burson-Marsteller, in samenwerking met onderzoeksbureau Research International. In het onderzoek, dat plaatsvond onder 300 professionals (analisten, journalisten, overheidsmedewerkers, executive searchers en studenten), werd gevraagd naar de reputaties van de Voorzitters van de Raden van Bestuur, oftewel ceo’s. In de Verenigde Staten en in diverse Europese landen werd het onderzoek eerder uitgevoerd. In de Verenigde Staten liepen daarbij de meningen over de ceo’s van de belangrijkste beursgenoteerde fondsen veel meer uiteen. Bij de beoordeling van de Nederlandse ceo’s blijkt dat ze elkaar weinig ontlopen en waarderen de respondenten de ceo’s allemaal met een kleine voldoende. De enkele uitschieters zijn met name diegenen die negatief in het nieuws zijn geweest. Het calvinistische 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' lijkt hier van toepassing.

Inge Wallage, ceo van Burson-Marsteller Nederland, licht toe: ‘De ceo in Nederland profileert zich niet, blijkt uit dit onderzoek. Het lijkt een tegenreactie op de almachtige super-ceo die zich in de jaren van economische groei positioneerde. Ceo’s in landen als de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Duitsland, profileren zich veel sterker, wat de bedrijfsreputatie ten goede lijkt te komen.’

De resultaten van het onderzoek wijzen op drie belangrijke pijlers voor een sterke ceo-reputatie in Nederland; geloofwaardigheid is daarbij de belangrijkste, naast het effectief kunnen managen van crises en het creëren van intern draagvlak.

Verlies aan geloofwaardigheid werd als meest pregnante faalfactor genoemd en overtreft daarmee het behalen van slechte resultaten. ‘Een geloofwaardige ceo is onmisbaar bij het brengen van slecht nieuws, zoals tegenvallende resultaten’, concludeert Wallage.

Een verrassende uitkomst is dat professionals hun oordeel over een ceo mede baseren op de mate waarin een CEO er in slaagt om intern het vertrouwen van zijn eigen mensen te winnen. Wallage voegt hier aan toe: ‘Inspirerend zijn naar de eigen medewerkers lijkt fundamenteel voor ceo’s. De professionals geven aan dat een CEO zijn organisatie achter zich moet hebben doordat hij of zij een duidelijke strategische visie neerlegt. Maar ceo’s kunnen met hun focus op interne communicatie ook op sympathie van buitenaf rekenen.’ Dit laatste sluit aan op wat Leslie Gaines Ross, specialist op het gebied van CEO-reputatie bij Burson-Marsteller in New York en stuwende kracht achter het wereldwijde onderzoek, nieuwe ceo’s aanraadt als belangrijkste speerpunt in het eerste jaar van hun aanstelling. ‘Werknemers hebben vragenaan hun CEO die een antwoord nodig hebben. Ze willen bevestiging in wat ze doen. Dit is de tijd voor de CEO om rond te lopen en zijn gezicht te laten zien in het bedrijf.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie