Aldus Unilever: ‘Met het nieuwe logo willen we meer op de voorgrond treden en duidelijk zijn over waar we voor staan. Unilever is geen
afstandelijke houdstermaatschappij - zij is een onderneming met grote merken die mensen helpen er goed uit te zien, zich goed te voelen en
meer uit het leven te halen. Tegelijkertijd is Unilever een onderneming die verantwoordelijkheid wil nemen ten opzichte van de samenleving en het milieu. We willen vitaliteit toevoegen aan het leven. Dat klinkt erg ambitieus, maar het is wel van oudsher de kern van wat we doen. We maken het alleen wat meer zichtbaar. En we geloven dat we op de goede weg zijn.’
Het nieuwe logo is ontworpen door het Britse bureau Wolff Olins en vormt onderdeel van de strategie Unilever 2010, die onlangs is aangekondigd voor de jaren 2005-2010. Het logo bestaat maar liefst uit 25 ‘icoontjes’, die de verschillende merken van Unilever en de missie ' Unilever voegt vitaliteit toe aan het leven ' moeten uitdragen. Unilever omschrijft de icoontjes als volgt:
van alle leven, het ultieme symbool van vitaliteit. De zon
staat voor Port Sunlight, de bakermat van Lever Brothers
- zoals Rotterdam de bakermat van de Margarine Unie was -
en ook voor een aantal van onze merken. Zo gebruiken
Flora, Slim•Fast en Omo alledrie de stralen van de zon om
hun sterke punten voor het voetlicht te brengen.
leven en een symbool voor de biowetenschappen; de sleutel
tot een gezond leven. Zoals de zon de grootste bouwsteen is
van het leven, is DNA de kleinste.
biodiversiteit; bijen symboliseren zowel uitdagingen als
kansen op milieugebied.
zowel voor huid als voor aanraking.
staat de bloem voor vochtinbrengende verzorgingsmiddelen
en crèmes.
combinatie met de bloem voor reinheid en geur en samen
met de hand voor zachtheid.
palmolie veel vruchten, zoals kokosnoten, bananen en
dadels. Symboliseert ook het paradijs.
naar het toevoegen van smaak.
een kant-en-klaarmaaltijd, warme drank of soep.
dagelijks werk en voor meer uit het leven halen.
van duurzaamheid.
een symbool van groei en van landbouw.
staat voor bevriezen.
lichaamsverzorging als, in combinatie met het shirt, voor de
was.
persoonlijke verzorging.
Daarnaast heeft Unilever besloten dat alle werkmaatschappijen voortaan de naam van Unilever zullen gaan dragen. In Brazilië bijvoorbeeld gaat dochteronderneming Gessy Lever voortaan Unilever Brazil heten. Vanaf 1 juli 2004 zal Unilever gaan nadenken over de naamsverandering voor de Nederlandse werkmaatschappijen Lever Faberge en IgloMoragroep. Vanaf die datum start men ook met de implementatie van het nieuwe logo op de verpakkingen van alle Unilevermerken. Die aanpassing duurt anderhalf jaar, volgens Unilever om de gehele operatie zo kostenefficient mogelijk te laten verlopen. De kosten van invoering van het logo bedragen wereldwijd tien miljoen euro, inclusief aanpassing van postpapier en vernieuwing van bedrijfslogo's.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!