Onderzoek: Merk belangrijker dan ontwerp auto

Trendbox ondervroeg in haar Focus on Cars onderzoek van maart 2004 ruim 327 autorijders naar hun mening omtrent het ontwerp van nieuwe automodellen. Tweederde van de Nederlandse rijbewijsbezitters is blij dat de auto-ontwerpers weer eens bijzondere auto’s durven te maken, 60 procent van de ondervraagden let echter nog steeds meer op het merk dan op het ontwerp van de auto.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het online uitgevoerde onderzoek werd een aantal net verschenen modellen getoond in “geblindeerde” vorm, dat wil zeggen dat logo, merk- en modelnaam niet zichtbaar waren. De nieuwe en moderne ontwerpen zoals de BMW X3, de Mitsubishi Colt, de Audi A6 en de Peugeot 407 blijken over het algemeen goed in de smaak te vallen bij de Nederlandse automobilist. De voorkeur van de mannen gaat meer uit naar de nieuwe Audi A6, Peugeot 407 en de sportieve Chrysler Crossfire. De vrouwen voelen zich daarentegen meer aangetrokken tot de wat compactere Mitsubishi Colt, Hyundai Getz en Toyota Corolla.
Ondanks deze verschillen geldt dat zowel onder de mannen als onder de vrouwen de BMW X3 uit het getoonde rijtje modellen als meest aansprekend model uit de bus komt.

60 procent van de ondervraagden let echter nog steeds meer op het merk dan op het ontwerp van de auto.
Voor de fabrikant lijkt het dus lucratief om niet alleen bijzondere ontwerpen, maar ook unieke ontwerpen te fabriceren, waarmee het merk zich meer onderscheidt. En of dit zal leiden tot meer verkopen? Als men het geld ervoor had, dan zou ruim de helft van de ondervraagde autorijders morgen een nieuwe auto gaan kopen.
Bekijk het onderzoek in de rubriek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie