Pampers heeft de beste merksite, Philips de slechtste

Van 33 onderzochte websites van wereldmerken voegt de site van Pampers de meeste waarde toe aan het merk. Die van Philips probeert zoveel verschillende groepen te bedienen dat de site zijn doel voorbij schiet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Brand Strategy Group in samenwerking met het Erasmus Centrum voor Interactieve Marketing (ECIM). De merksites van , , en completeren de top 5, maar wel op enige afstand. heeft er, volgens de onderzoekers, voor gezorgd dat de website uitnodigt om verder bekeken te worden. Daarnaast is de site-navigatie heel logisch. Het meest onderscheidende element is echter de zeer duidelijke doelgroepfocus (ouders met baby's). Deze focus, gecombineerd met een uitstekende consumentenservice en dito interactiviteit, zorgen voor een hoge mate van responsiviteit van de website. De algemene conclusie die op basis van de studie kan worden getrokken, is dat opvallend veel websites van gerenommeerde global brands vrij matig scoren als het gaat om hun bijdrage aan de merkbeleving.

Om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop websites van merken een bijdrage kunnen leveren aan de merk- en klantenbinding, heeft de Brand Strategy Group in samenwerking met het ECIM een website-evaluatiemodel ontwikkeld. Dit evaluatiemodel is gehanteerd in de BSG Website Audit 2001. In deze audit zijn 33 wereldmerken uit acht verschillende sectoren op systematische wijze beoordeeld en met elkaar vergeleken. De onderzochte merken vormen een selectie uit de jaarlijks door Interbrand opgestelde lijst van 75 grootste global brands.
De websites van de global brands zijn beoordeeld door een expertpanel, bestaande uit 40 internationale managers van het fulltime MBA-programma van de Rotterdam School of Management. Alle respondenten maken zeer intensief gebruik van internet. Zij kregen de opdracht om minimaal 15 merksites zoveel mogelijk door de ogen van de vermeende doelgroep te bekijken. Zij beoordeelden de sites op basis van acht criteria, zoals navigatie, informatieve waarde, service, interactiviteit en consistentie.In het maart-nummer van Tijdschrift voor Marketing worden de resultaten van het onderzoek en het nieuwe model beschreven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie