Pr-strategie internetbedrijven miniem

De meeste internetbedrijven beschikken niet over een strategisch communicatiebeleid. De communicatie-activiteiten blijven doorgaans beperkt tot marketingacties, die op ad hoc basis worden uitgevoerd. Dat is de voornaamste uitkomst van een afstudeeronderzoek, dat Annechien Vismans als onderdeel van de studie Bedrijfscommunicatie aan de Universiteit van Nijmegen in opdracht van Wisse Kommunikatie heeft verricht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor dit onderzoek zijn ondermeer twintig diepte-interviews gedaan met directeuren en marketing managers van jonge internetbedrijven. Doel van het onderzoek was inzicht te krijgen in de communicatiepraktijk van internetbedrijven en hun behoefte aan ondersteuning op dat gebied.

Hoewel de meeste van de ondervraagde internetbedrijven aangaven, dat ze

communicatie erg belangrijk vonden, bleek er van een duidelijke visie op de

rol van communicatie voor de eigen organisatie geen sprake. De meeste

internetbedrijven beschikken dan ook niet over een strategisch

communicatiebeleid. Slechts twee bedrijven hebben een functionaris in

dienst, die zich fulltime of parttime met PR en communicatie bezighoudt. In

zestig procent van de bedrijven valt communicatie direct onder de

verantwoordelijkheid van de directeur. In de communicatie-aanpak van internetbedrijven krijgt marketingcommunicatie veruit de meeste aandacht. Maar ook voor de marketing is meestal geen beleidsplan opgesteld. De meest gehanteerde communicatiemiddelen zijn uiteraard de eigen website en

e-mail, persoonlijk contact met klanten, free publicity, direct mail en

advertenties. Aan andere vormen van communicatie zoals corporate

communicatie, arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie wordt bijna

geen aandacht besteed. Internetbedrijven maken over het algemeen weinig gebruik van de diensten van communicatie-adviesbureaus, omdat ze niet overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van een extern bureau. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen de ervaringen, die Wisse Kommunikatie de afgelopen jaren in haar contacten met internetbedrijven

heeft opgedaan. (Bron: Wisse Kommunikatie)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie