Rondvraag: ‘Belemmeren Apple en Google de groei in mobile commerce?’

Uit nieuw onderzoek van Goldman Sachs blijkt dat naar verwachting aankopen via de mobiel over vier jaar de helft van totale eCommerce inneemt. Ondanks deze enorme groei is af te vragen of mCommerce niet nog sneller zou kunnen groeien als haar Apple en Google haar 30% commissie op app aankopen flink zou verlagen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

MobileMarketing.nl vroeg aan diverse specialisten of Apple en Google de groei in mobile commerce belemmeren.

Sander Munsterman (XS2): “In tegendeel, door het faciliteren van de infrastructuur zijn bedrijven bereid te investeren in mobiel als volwaardig communicatiekanaal. Apple doet een hoop werk om de kwaliteit van de apps in de store hoog te houden dus ik kan prima leven met de afdracht. Ik verwacht overigens dat marktwerking hier tzt verandering in gaat brengen; partijen actief in Ecommerce zullen alternatieve mogelijkheden zoeken om onder de 30% commissie uit te komen, en zodra zij daadwerkelijk een succesvolle methode hebben gevonden zal Apple ongetwijfeld haar beleid aanpassen. Zodra banksystemen goed, en gebruiksvriendelijk genoeg geïntegreerd worden zal het ecosysteem weer verder worden gefinetuned waarbij de grote spelers vechten voor een zo groot mogelijk stuk van de taart. Voor ons bureau maakt dit alles niet veel verschil, onze klanten vinden het tot op heden terecht dat er commissie wordt afgedragen, er komen een aantal interessante ontwikkelingen aan, dus ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen met mobiel betalen de komende 24 maanden. Het wachten is op hoe hard en snel de grote partijen erin zullen gaan. “   

August de Vocht (Gemoro): “Het mooie van Mobile Commerce is dat het natuurlijk niet alleen meer afhankelijk is van Apple en Google. Wat begonnen is met het kopen van apps of onderdelen van apps gaat natuurlijk veel groter worden en Apple en Google zijn dadelijk alleen nog maar de dragers van de toegangsdeuren. Een prijsverlaging in commissie zal in mijn beleving altijd een positief effect hebben op de aankopen van apps maar ik ben er niet van overtuigd dat zo’n relatief kleine verlaging in prijs een enorme boost zou geven aan de groei in Mobile Commerce. Met andere woorden ik denk niet dat Apple en Google de groei van Mobile Commerce momenteel aan het vertragen zijn met hun commissie van 30%. Ik verwacht ook niet dat Apple en Google op korte termijn een verlaging van dit percentage zullen doorvoeren. En waarom zouden ze? Volgens mij moeten we het meer zoeken in andere betaaloplossing, PayPal doet natuurlijk een serieuze gooi maar de rest blijft een beetje hangen in de marge. Ideal heeft met zijn mobiele oplossing een mooie tussenoplossing maar het zal allemaal nog wat gebruiksvriendelijker moeten wil Mobile Commerce op korte termijn die verwachte groeispurt gaan maken.”

Andre Valkenburg (Infostrada Interactive): “mCommerce bestaat grofweg uit 2 domeinen, het kopen van digitale content of fysieke goederen.  Het kopen van digitale content is ingeburgerd en gaat via de paywalls van Apple, Google, Telco&;s of abonnementen die online zijn afgesloten. De grote winst is de komende 12 maanden te halen op het fysieke domein waar een veelvoud aan (mobile) wallets aan het ontstaan is. waar je in een veelal gesloten omgeving bijvoorbeeld een event, een retailketen of openbaar vervoer, zoals de OV chip kan consumeren. Waardoor je Chipknip achtige uitdagingen krijgt.Waar de consument behoefte aan heeft is een simpele (1 handeling) betaling die betrouwbaar is en generiek toegepast kan worden in plaats van single purpose, alleen voor parkeren, openbaar vervoer of vending. Je zou de specifieke applicaties moeten bouwen op een generieke betalingsinfrastructuur van banken, of creditcard maatschappijen als  VISA en  MasterCard, of Telco&;s als KPN, T-Mobile of Vodafone waardoor je geld vrij beschikbaar en is gekoppeld aan je rekening en daarnaast voor het specifieke doel aangewend kan worden.  De kans ligt in het bouwen van specifieke functies op de deze generieke infrastructuren al dan niet gecombineerd met loyalty. Begin bij het hoog volume aan betalingen bij supermarktketens, oliemaatschappijen, en de grote etailers als BOL.com, waar de gebruiker mee geholpen is. Als je vanuit je app kan betalen en sparen bij de grote (r)etailers dan is zowel de consument als de retailer geholpen." 

Jeroen de Bakker(Lab1111): “Nee, want steeds meer betalingen voor content gaan al om de kassa&;s van de app stores heen. Kijk maar naar het model van Netflix en -bijvoorbeeld- het FD. Abonnementen via het internet of met acceptgiro geven toegang tot content achter betaalmuren binnen de app. Of ervaar eens hoe je e-books koopt bij BOL.com en deze leest via hun reader-app. Een ander voorbeeld is niet content-gerelateerd, maar een dienst. Postzegels binnen de PostNL-app kunnen afgerekend worden met Microincasso via je bankrekening. En bij Uber boek en betaal je je taxi via de app met je creditcard. Daarnaast komt er steeds meer groei uit &;echte&; e-commerce: de verkoop van fysieke producten vanuit apps en het mobiele internet. Deze betalingen en betaalrelaties lopen volledig buiten de app stores om. Gewoon via een web browser met allerlei verschillende betaaloplossingen. Van creditcard tot -bijvoorbeeld- MyOrder. Wat de klant wil, heeft en makkelijk vindt.”

Humphrey Fredriksz (AEGON): “De App Stores zijn cruciaal geweest voor het succes van m-commerce en mobile in de breedste zin van het woord. Deze investering door Apple en Google heeft geleid tot zeer gebruiksvriendelijke en vertrouwde betaaloplossing. Hier zit een verdienmodel aan vast, net zoals vroeger de Telecom operators 30-50% van de SMS inkomsten inhielden. Voor m-commerce buiten de App Stores en apps, denk aan retail m-sites als Bol.com, dan ligt de bal bij de banken, iDeal en Paypal. Zij werken nu hard aan de uitdaging van mobile usability en vertrouwen. Daarnaast zie je het laatste jaar een verdere integratie tussen mobile sites en betalingen via apps van banken. Dit wordt ook geaccepteerd door Apple en Google. Het is een hele mooie ontwikkeling die naar mijn idee een zeer grote bijdrage gaat leveren aan m-commerce in 2018. Ik verwacht niet dat de commissie van de App Stores op kort termijn gaat dalen, omdat het op dit moment nog te succesvol is.. en het werkt. Als gebruiker hoef je alleen je vingerafdruk te laten scannen en je betaalt, super easy. Het zou ook niet ondenkbaar zijn als Apple (of Google) deze oplossing out-of-the-app-store gaat aanbieden, echter dan is 30% commissie niet haalbaar.”

Rogier van den Heuvel (Velti): “Betalen is een zeer belangrijke schakel is het koopproces en is daarmee dus ook van grote invloed op het succes van mobile commerce. Goede, simpele en natuurlijk veilige mobiele betaaloplossingen leiden tot meer gebruiksgemak en dus ook tot een hogere conversie (en daarmee een hogere omzet). Het is dus essentieel dat er goede mobiele gebruiksvriendelijke betaaloplossingen voorhanden zijn. Voor fysieke producten zijn er natuurlijk al diverse betaaloplossingen zoals bv paypal, square en credit card betalingen. Daarnaast zijn er naast ook andere mobiele betaaloplossingen naast de App store zoals Telco’s (Premium SMS of 0900) of Payment Providers. Deze zijn echter niet altijd even gebruiksvriendelijk en bekend. Klanten van KPN en TMobile kunnen al apps en games betalen via hun telefoonrekening (Carrier Billing), Vodafone biedt dit echter niet aan. De succesvolle betaalmethode voor eCommerce, iDEAL, heeft gezorgd voor een versnelling in de groei van online verkopen. Ik denk dat een goede invoering door alle banken van Mobile iDEAL een goede stap zou zijn voor een versnelling van mobile commerce.”

Roel van Eersel: (Mocreate): "Naar mijn idee niet, je hebt het hier over een App eco systeem met een betaalmethode. Voor Mobile Commerce heb je partijen als Apple en Google helemaal niet nodig en ik zou ze dan ook graag buiten deze scope willen houden. Hier ligt met name een belangrijke rol en diverse kansen voor banken, mobiele operatoren en internetproviders (bv. via IP billing). Als deze partijen het niet snel oppakken, dan kan het zijn dat partijen als Apple en Google dit doen, maar dan moeten hun tarieven flink dalen naar max. 4% commissie voor mobiele betalingen. Voor de grote partijen als Bol.com is dit al veel te hoog. Ik verwacht dan ook niet dat deze partijen dit zullen gaan aanbieden, want zij maken zelf weer gebruik van creditcardmaatschappijen die ook weer hun deel willen hebben. Er zijn op dit moment goede mobiele betaalmethodes, zoals operator billing, hier is echter ook sprake van een hoge commissie. Zodra transacties met fysieke producten via operator billing wettelijk mogen en de commissie omlaag gaat, dan zal dit een enorme impact hebben op de mobile commerce markt. Maar de vraag is of de mobiele operatoren deze rol kunnen en mogen nemen. Dus conclusie is dat de techniek er is, maar dat het commercieel voor een Mobile Commerce partij niet interessant is. Naar mijn idee een gemiste kans voor de hele markt!"

Ruben Vermijs (ITnext): “Als Apple een lagere commissie zou vragen zouden wij graag nóg méér gebruik maken van dat systeem. Het is ontzettend goed geregeld van het begin (eenmalige user log-in) tot het einde (drukken op een simpel “buy” knopje). De gebruiker vind voor het eerst een betaling doen totaal niet vervelend, en dat is zeldzaam. Om heel eerlijk te zijn vind ik de commissie die Apple vraagt hoog, maar niet onredelijk. Alles wordt keurig voor je geregeld, het enige waar je omkijken naar hebt zijn de dagelijkse overzichten met inkomsten die rond een uur of 16:00 binnen komen stromen.  Daarnaast kunnen we niet om Apple heen, en dat is de vervelende waarheid. Al rekenen ze 60% commissie voor elke download. Als je probeert de gebruiker om te leiden naar een betaalpagina buiten Apple om (hier kunnen ze de app ook op afkeuren overigens) en je meet de bouncerate van deze pagina, dan zie je dat deze enorm is. Gebruikers zijn inmiddels zo gewend dat ze op hun wenken worden bediend door Apple, dat een paar klikken extra ze ergert, en daarom afhaken. De business modellen van onze opdrachtgevers houden meestal geen rekening met deze hoge commissie. Het is wel eens  voorgekomen dat een opdrachtgever toch afhaakt als deze ziet dat wat hij overhoudt onder de streep niet het risico waard is om te investeren in de  ontwikkeling van een relatief duur stuk software. In de afgelopen vier jaar zijn hierom drie projecten niet op doorgegaan bij ons. De ROI bij een opdrachtgever is natuurlijk erg belangrijk. Wanneer de ontwikkelingskosten sneller terug zijn door middel van minder afdracht naar Apple zullen meer investeerders en opdrachtgevers hun app idee toch uitvoeren. Ik verwacht overigens niet dat de commissie van Apple en Google snel zal dalen. Ze een zeer sterke positie in de markt. Ik hou Windows wel nauwlettend in de gaten, ik ben erg benieuwd wat zij gaan doen wanneer hun Store groeit, ze kunnen zomaar gaan stunten. Mondjesmaat komen er andere betalingsmogelijkheden, maar nog altijd kost het een hoop meer klikken, invulwerk, en moeite dan hoe het geregeld is in de AppStore. Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat de banken (van tenminste Nederland) niet de handen ineen geslagen hebben en gewoon een mooie API hier voor hebben ontwikkeld. iDeal heeft pagina’s die enigszins in de buurt komen, maar als nog voelt het aan als een houtje-touwtje oplossing. Mobiele betalings alternatieven zijn dus nog steeds niet goed geregeld als het betalen via Apple of Google zelf."

 

 

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie