Te veel is al snel te veel

In de beperking toont zich de meester. Dat geldt ook voor bedrijven. Aldi scoort sinds jaar en dag, met een minimalistisch aanbod van 600 producten. Te veel is al snel te veel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Recent Amerikaans onderzoek wijst uit dat een al te uitgebreid aanbod klanten radeloos maakt. Waardoor ze minder kopen. Klanten die hun gevoel van oriëntatie verliezen, zo luidt de verklaring, gaan twijfelen, raken gefrustreerd en verlaten, in uiteenlopende staat van desillusie, de winkel.

Marketeers moeten complexiteiten vermijden. Want klanten hebben daar helemaal geen tijd meer voor. Procter & Gamble had dat een paar jaar geleden als een van de eerste door. Het snoeide ferm in het eigen productaanbod. Lang voordat Unilever met zijn strategie kwam de 1600 merken te reduceren tot 400, haalde P&G de verschillende Boys & Girls-luiers van de schappen, om ze te vervangen door unisex luiers. Geen geneuzel meer over plasgootjes, maar gewoon Pampers aanbieden in verschillende maten.

Aan dit simplificeren moeten veel marketeers nog wennen, omdat het haaks lijkt te staan op het paradigma de consument zoveel mogelijk keus aan te bieden. Nu die daar horendol van blijkt te worden, keren steeds meer aanbieders op hun schreden terug.

Bron: Absatzwirtschaft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie