Wat beweegt de klant?

Ondanks al het onderzoek naar consumentengedrag weten we nog steeds niet goed hoe klanten tot hun koopbeslissingen komen. Om daar achter te komen moeten we weten hoe het menselijk brein werkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wel zo’n 95 procent van de menselijke gedachten, emoties en handelingen komt voort uit het onbewuste. Dat verklaart waarom mensen vaak heel anders reageren dan ze zeggen dat ze zullen reageren: het onderbewustzijn is hen gewoon te slim af. Door gewoon te observeren hoe consumenten met een product omgaan zouden marktonderzoekers dan ook heel wat meer aan de weet komen dan door hun respondenten te laten vertellen hoe ze dat doen. En verder zouden marketeers behalve van de psychologie en de sociologie gebruik moeten maken van een wetenschap als neurologie. Die leert ons dat mensen meer in beelden dan in woorden denken en dat metaforen daarom bijvoorbeeld heel geschikt zijn bij het voorspellen van consumentengedrag.

Dat ook taalwetenschap een bron van informatie kan zijn, blijkt uit het voorbeeld van de Amerikaan Charles Cleveland, bedenker van de conversation analysis software. Cleveland ontdekte dat zelfs het gebruik van een lidwoord verschil kan maken. Een autoverhuurder die zegt: ‘Ik heb zo direct een auto voor u klaar staan’ heeft minder kans dat de klant toehapt dan degene die zegt: ‘Ik heb de auto zo direct voor u klaar staan’.

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie