Wat doet Apple eigenlijk voor de vluchtelingen?

Iedereen heeft een mening over vluchtelingen en dat verwachten zij langzamerhand ook van grote bedrijven

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Lars Ykema

&;Apple, wat doen jullie voor vluchtelingen?&;Deze vraag stelde de aan overbuurman Apple. Op dat moment zat een denktank met prominenten uit het bedrijfsleven en de culturele sector bij elkaar om tot oplossingen te komen voor de vluchtelingenproblematiek. De Stadsschouwburg hanteerde hierbij een tactiek die we gewend zijn van actiegroepen zoals Wakker Dier: naming and shaming.

Paniek

Wat betekent deze publieke terechtstelling voor bedrijven? Misschien leidt het wel tot paniek. In ieder geval voor de bedrijven die denken of dachten dat zij niet betrokken zijn bij deze crisis en niet weten wat er maatschappelijk van hen verwacht wordt. Ieder mens op straat heeft een mening over vluchtelingen, en dat verwachten zij langzamerhand ook van grote bedrijven. Daar zijn twee redenen voor: de politiek komt niet snel genoeg met oplossingen, en twee: de financiële situatie en populariteit van multinationals zoals Apple maakt veel mogelijk.

Rijk

Bij een bedrijf dat zo rijk is en zoveel mogelijkheden heeft (Apple bezit volgens het ruim 202 miljard dollar) is het logisch dat mensen zich afvragen of er een deel van het geld ook wordt besteed en teruggeïnvesteerd in de samenleving. Dit heeft uiteraard zijn grenzen, maar het spreekt de innerlijke Robin Hood in mij wel aan als je bedenkt wat er met een klein deel van het geld van Apple gedaan kan worden.

Favoriete voetbalclub

Maar ook: hoe de discussie en standpunten bij het publiek veranderen wanneer een Apple, Rabobank of Bayern München zich uitspreekt over de vluchtelingenproblematiek. Je gaat toch anders tegen vluchtelingen aankijken als de baas van de Rabobank zegt dat hun komst zorgt voorof wanneer jouw favoriete voetbalclub zich gastvrij opstelt.

Verwrongen gedachte

Ieder zichzelf respecterende communicatieafdeling zou deze week (als ze dit nog niet gedaan hebben) een antwoord moeten kunnen geven op de vraag: Wat doen wij eigenlijk voor de vluchtelingen? En, waarom doen we dit wel (of niet)? Niet vanuit een verwrongen gedachte om er positieve marketing mee te bedrijven, maar vanuit de hedendaagse gedachte dat bedrijven hun resources kunnen inzetten voor het maatschappelijke nut dat verder gaat dan winst maken alleen. Zodra Apple met een antwoord komt, zal de aandacht zich richten op andere grote bedrijven.

Topmannen

Rabobank en Shell hebben dit goed gedaan en bij monde van hun topmannen al laten weten dat zij de vluchtelingen verwelkomen. Hierbij wezen ze onder andere op de positieve economische gevolgen die migratiestromen doorgaans veroorzaken en de grijze sluier die over onze samenleving heen hangt: de vergrijzing. We kunnen deze nieuwe mensen (of zijn het expats?) nog wel eens hard nodig hebben om het land draaiende te houden wanneer een groot deel van de bevolking zelfredzaam probeert te blijven achter een rollator. Met dit advies nemen de bedrijven hun rol als ‘kennispartner van de samenleving’ - die verder kijken dan de politieke horizon van de volgende verkiezingen – op zich. Iets wat leiderschap en maatschappelijk inzicht toont.

Lars Ykema is adviseur bij de Issuemakers

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie