Zender met minder reclame heeft meer effect

Zonder contact werkt ook tv-reclame niet, en ontstaat er nooit (geholpen) herinnering, voorkeur of gedrag, simpel. Wat het contact bevordert, is echter nauwelijks onderzocht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tussen juli 2002 en augustus 2003 zijn twee Zwitserse publieke zenders vergeleken met zes commerciële, alle Duitstalig. De publieke zenders hebben minder reclameblokken, die korter duren en onderbreken een programma maximaal één maal met een reclameblok. In totaal gaat het om 3 procent van de zendtijd tegen 14 procent. Een te verwachten verschil. Vervolgens kwamen de kijkers in beeld. Bij de publieke zender zappen zij veel minder. De kans dat ze een spot gewoon uitkijken, is veel hoger. In het tweede deel van het onderzoek zijn kijkers in hun eigen huiskamer geobserveerd terwijl zij naar een film keken, ofwel gepresenteerd à la publieke zender, ofwel commercieel, dus fors met reclameblokken gelardeerd. Na de film bleek de ongeholpen recall bij de ‘publieke’ spots gemiddeld een factor 1.4 hoger, met uitschieters tot meer dan 3. Kortom, kies een zender met minder reclame voor meer effect.

Bron: Absatzwirtschaft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie