Apple is het bedrijf met veruit de meeste merkwaarde

Amerikaanse ondernemingen domineren Eurobrand Top 100.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Apple is de onderneming met de meeste merkwaarde van in totaal 113 miljard euro (plus 2,8 procent). Dat is althans de conclusie van de Eurobrand Global Top 100 2014, die zijn jaarlijkse ranglijst naar buiten heeft gebracht van merkondernemingen en hun waarde.

Google heeft daarin Coca Cola van de tweede plaats verdrongen. De waarde nam fors toe en steeg met 22,7 procent tot € 67,5 miljard euro. Coca-Cola eindigde als derde met 64,7 miljard (min 3,6 procent).

Voor het onderzoek zijn meer dan 3000 bedrijven in 16 verschillende sectoren uit Europa, de VS en Azië geanalyseerd. De top-10 bestaat volledig uit Amerikaanse bedrijven. 

Nederlandse ondernemingen

Unilever was het hoogste Nederlandse merk met een 25e plaats, een daling van 5 plekken. Ook de waarde daalde fors, met 10 procent. Heineken eindigde op een 45e plaats met een waarde van bijna 18 miljard euro. Dat was een stijging van 2,8 procent, maar het merk verloor wel 6 plaatsen in de ranglijst. Shell kwam op een 60e plaats en verloor bijna 5 procent. KPMG eindigde 90e met een merkwaarde

Merkenportfolio&;s

De Amerikaanse merken domineren, de gehele top-10 bestaat uit brands uit de VS. Op 11 komt het eerste niet-Amerikaanse merk: China Mobile met een waarde van 44 miljard euro. 

Europa is vooral sterk in merkenportfolio&;s,de VS leidt weer bij &;single brands&;, aldus Eurobrand-ceo Gerhard Hrebicek.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie