Consument vraagt om duurzame producten

Bedrijven kunnen niet meer om duurzame producten heen, de consument vraagt erom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit concludeert ING in een rapport dat vandaag in Amsterdam wordt besproken en toegelicht door topfunctionarissen van bedrijven als Ahold, AkzoNobel, CSM, Heineken, Nutreco, Philips en Unilever, zo meldt de Volkskrant.

Analisten van ING concluderen dat in 2050 de grote meerderheid van de consumenten duurzaam geproduceerde consumptiegoederen prefereert. ‘Al in de komende tien jaar wordt de grote omslag gemaakt. Wie daar als merkfabrikant niet aan meedoet, zal de grote slag missen’, zegt onderzoeker Marco Gulpers van ING.

Bedrijven zoals Ben & Jerry’s en Philips die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, halen al een bovengemiddelde groei, stelt Gulpers. Die groei zal zich doorzetten. Volgens hem zal duurzame productie in de toekomst goedkoper worden dan andere productie. Daarbij spelen de toenemende schaarste aan schoon water, energie en voedsel een rol, net als de beperking van de CO2-uitstoot.

Ook verschuift de consumptie van de huidige westerse markten naar de nieuwe opkomende markten. ‘In deze laatstgenoemde landen zijn consumenten zich meer bewust van het belang van duurzaamheid omdat zij direct met water- en milieuvervuiling worden geconfronteerd’, zegt Gulpers.

Volgens het rapport zijn bedrijven die zich het best weten aan te passen aan de gevolgen van bevolkingsgroei, demografische verschuivingen en verandering van het koopgedrag de komende jaren de winnaars in de sector consumentengoederen.

Bron: de Volkskrant (Peter de Waard).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie