De belangrijkste SEO-tips voor 2021

Hoe word je beter in SEO? De belangrijkste trends voor komend jaar op een rij, van gastblogger en SEO-specialist Maarten Vermeulen.

SEO is voortdurend in ontwikkeling.
Pexels

Door Maarten Vermeulen

SEO is voortdurend in ontwikkeling door veranderingen in techniek, webdesign en door de stortvloed aan Google-updates, die steeds vaker voorkomen. In dit artikel van Danny Sullivan van Google kun je lezen dat in 2018 maar liefst 3200 (!) updates zijn doorgevoerd in het algoritme van de zoekmachine. In het artikel worden de belangrijkste wijzigingen en het effect daarvan genoemd. Door goed in te spelen op deze ontwikkelingen, kun je profiteren van een hogere ranking en meer bezoekers naar je site. Hieronder zet ik de belangrijkste SEO-trends voor komend jaar op een rij.

Advertentie
advertisement

1. Voice Search

Voice Search is enorm aan het groeien. Google stelt dat 27% van de wereldwijde (online) populatie voice search gebruikt. En dat percentage groeit met de dag. Waarom is dat belangrijk voor je SEO? Om te beginnen zijn zoekopdrachten anders omdat je nu eenmaal anders spreek dan typt. Het gevolg daarvan is dat de zoekresultaten ook (gedeeltelijk) anders zijn. Er is immers sprake van een een andere zoekopdracht.

Hoe kun je inspelen op Voice Search? Om te beginnen is het goed om je content meer te formuleren in spreektaal. Zo sluit die beter aan op gesproken zoekopdrachten. Daarbij is het goed om veelgestelde vragen op te nemen in je content. Die beantwoorden namelijk letterlijk de zoekopdrachten die mensen inspreken. Tot slot zijn longtail zoekwoorden bij uitstek geschikt voor Voice Search dus vergeet die niet.

2. BERT

BERT is de laatste grote update die Google heeft doorgevoerd en waar veel websites last van hebben (gehad). Door hier goed op in te spelen neem je al snel een voorsprong op je concurrentie. BERT zorgt ervoor dat Google steeds meer kijkt naar de kwaliteit van de content in plaats van de hoeveelheid, of de aanwezigheid van de juiste keywords. De centrale vraag is tegenwoordig veel meer: Is de content relevant in relatie tot de zoekopdracht? Met andere woorden: Sluit die goed aan bij de zoekopdracht? En daarmee komen we meteen bij de groeiende invloed van user signals op de rankings.

 

 

 

 

3. User Signals als ranking factor

Google gebruikt al een tijdje Artificial Intelligence om de ranking van de zoekresultaten beter te bepalen, dat noemen ze RankBrain. Daarmee komt steeds meer nadruk te liggen op User Signals. De beste manier waarop Google kan meten of content aansluit bij een bepaalde zoekopdracht is door te kijken naar de gebruikers signalen als; click through rate (CTR),  bounce rate, dwell time, time on page, pages per session etc.

Hoe speel je hier nu goed op in? Kijk bij elke zoekterm waar je op wilt ranken in de top-10, wat volgens Google blijkbaar de zoekintentie is en welke content de websites in die top-10 op de betreffende pagina hebben staan. Probeer vervolgens die content te verbeteren zodat je de zoekopdracht nog beter kunt beantwoorden.

Structured Data

Structured data is extra code die je toevoegt aan en pagina waardoor Google beter begrijpt waar die content over gaat. Door Structured data op te nemen in je website kun je er voor zorgen dat Google Rich Snippets toon bij jouw pagina in de zoekresultaten. Die Rich Snippets zorgen weer voor een hogere CTR en meer traffic naar je site. Er zijn rich snippets voor reviews, productinformatie, veelgestelde vragen, recepten etc. Hier een voorbeeld van een review snippet op het gebied van ogen laseren waarbij je ziet hoe goed je opvalt in de zoekresultaten.

5. YouTube & video

De invloed van YouTube en video in het algemeen is fors aan het groeien. Cisco geeft zelfs aan dat in 2021 82% van al het consumenten verkeer uit video zal bestaan. Een belangrijke trend dus om op in te haken, zeker als je merkt dat er ook steeds meer video’s in de zoekresultaten opduiken. En niet alleen in de zoekresultaten van Google begint video een steeds grotere rol in te nemen, ook YouTube zelf is ook nog eens de op een na grootste zoekmachine.

Verder zal video op je website een belangrijke impuls geven aan je SEO:

  • Video draagt bij aan de hoeveelheid relevante content op je pagina
  • Video zorgt dat mensen langer op je pagina blijven
  • Mensen gaan eerder naar je site omdat ze video prefereren boven lezen
  • Mensen linken eerder naar video’s dan naar pagina’s en tot slot
  • Mensen delen videos eerder dan pagina’s of blogs

6. New SERP Features

Het zal je vast opgevallen zijn dat er steeds meer bijzondere zoekresultaten naast de reguliere zoekresultaten op de eerste pagina van Google staan. De belangrijkste zijn: featured snippets, video carousels, rich snippets zoals reviews, FAQ snippets, answer boxes, sitelinks, mensen vragen ook-boxes, local packs en image packs.

Deze informatie plaatst Google soms tussen de zoekresultaten omdat ze sneller antwoord geven op de vraag, dus zonder dat mensen naar een specifieke website hoeven te gaan. Een voorbeeld daarvan is de FAQ box of de Local Pack. En in andere gevallen geven de nieuwe SERP featured een beter beeld van wat je kunt verwachten, zoals met video en images.

Hoe dan ook, een plek bemachtigen in een van de SERP features betekent dat je meer ruimte inneemt en meer opvalt tussen de andere organische zoekresultaten. Daarmee stijgt je CTR en stroom bezoekers naar de site.

7. Mobile first

Mobile first betekent dat Google eerst kijkt naar de mobiele versie van je site en je vindbaarheid daar in belangrijke mate op baseert. Google doet dat omdat inmiddels meer dan de helft van het zoekverkeer van mobiele devices komt en ook dat percentage zal de komende jaren alleen maar stijgen.

Dus zorg voor een goede werking van je site op mobiele devices:

  • Snelle laadtijd
  • Goed en duidelijk design
  • Goed leesbaar en navigeerbaar

8. EAT

EAT staat voor; Expertise, Authority & Trustworthiness. Google wil niet alleen dat mensen een prettige zoekervaring hebben maar ook een veilige. Door te letten op de kwaliteit van de content, de expertise en achtergrond van de afzender kan een inschatting gemaakt worden of je er op kunt vertrouwen dat wat er op je website staat ook daadwerkelijk klopt.

Vooral bij financiële en medische thema’s hecht Google daar veel waarde aan.

Hoe kun je daar aan bijdragen?

  • Maak duidelijk wie de auteur is van de content en wat zijn achtergrond is, bijvoorbeeld d.m.v. een LinkedIn profiel.
  • zorg dat mensen je gemakkelijk kunne berieken voor aanvullende vragen en informatie.
  • Zorg voor veel links van relevante websites met autoriteit, dat straalt weer af op jouw website.
  • Zorg voor veel positieve reviews, dat zal zowel Google als bezoekers veel vertrouwen geven.

9. Laadtijden

​​​​​​Hier hoef ik niet heel lang over uit te wijden. De laadtijden van je website zijn een directe ranking factor omdat Google dat als zodanig meeweegt. Wat mensen vaak vergeten is dat het ook indirect een factor van belang is op je SEO. Ga maar na, als je website traag laadt zal je bounce rate stijgen en je dwell time dalen. Tot slot verlies je volgens Google maar liefst 53% van je mobiele gebruikers als je site er langer dan 3 seconden over doet om te laden. Ook geen gunstig effect op je bezoekers en omzet, dus.

Lees hier meer over hoe SEO werkt.

Over de auteur:

Maarten Vermeulen is SEO-specialist en oprichter van het Amsterdamse online marketing bureau Pingwin

Reacties:

Folkert Van der Van der Molen
de auteur komt zeker uit Oost-Nederland :-) "zorg dat mensen je gemakkelijk kunne berieken voor aanvullende vragen en informatie."
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie