Dit zijn de 7 succesfactoren voor wie zichzelf tot strategisch adviseur wil coachen

Belangrijkste factor: vragen om feedback

[door Wilma Kossen en Karel Winkelaar]

Succesfactor nummer één voor wie een strategisch communicatieadviseur wil worden, is feedback vragen. Waar van de communicatieadviseur mag worden verwacht dat hij communicatief en analytisch is, blijkt hij of zij dit vragen van feedback echter lastig te vinden.

Dat bleek bij de lancering van het werkboek ‘Hoe coach ik mijzelf tot strategisch communicatieadviseur?’, waarbij wij zeven succesfactoren voorlegden aan een volle SRM-zaal. De adviseurs gaven aan dat zij het vragen van feedback weliswaar als een belangrijke succesfactor zagen, maar daarin ook belemmeringen voelden. Wie leermomenten zoekt, doet er goed aan alert te zijn op signalen uit de omgeving, of gewoon te vragen om feedback.

In hetzelfde enquête-rondje benoemde de zaal ‘durf te kiezen’ als grootste kans om door te groeien naar een strategische positie. Maar net als feedback vragen, blijkt ook de durf om keuzes te maken een barrière.

Van de zeven door Kossen voorgelegde succesvoorwaarden voor zelfcoaching hangt ‘Het vieren van de voortgang’ onder aan de lijst. Aan vieren doen we in ons vak blijkbaar niet. Verklaart dat waarom onze communicatie-inspanningen vaak zo onzichtbaar zijn?

1. Vraag om en sta open voor feedback

Feedback is geen kritiek, maar een kans om je te verbeteren.

2. Fouten maken moet

Hoed je voor perfectionisme. Zonder vallen en pijn geen verandering. Maak leren leuk! Wees mild voor jezelf. Stel jezelf in moeilijke situaties de volgende vraag: ‘Wat zou je zeggen tegen je beste vriendin, vriend?’

3. Vraag om hulp

Om hulp vragen is een teken van kracht en niet van zwakte. Veel mensen aarzelen om hulp te vragen uit angst om dom gevonden te worden. Onzin, volgens een recent Harvard-onderzoek. Mensen die om hulp vragen worden als competenter beoordeeld.

4. Durf te kiezen

Pak niet te veel verbeterpunten tegelijk op. Om te kunnen groeien, moet je snoeien. Formuleer Smart-doelstellingen en maak een concreet Plan van Aanpak.

5. Doe!

Hoed je voor aannames en doemdenken. Zet gewoon de eerste stap. Deel je voornemens met anderen. Uit een onderzoek van de Yale Universiteit blijkt dat als mensen hun voornemens met anderen delen 80 procent slaagt in het bereiken van het doel. Delen ze hun voornemens niet, dan is dit percentage 29%.

6. Oefen

Bedenk concrete gedragsoefeningen en oefen die 40 dagen iedere dag. Schrijf op (het liefst op papier) wat wel en niet goed werkt. Wat doet het andere gedrag met jou? Wat doet het met je omgeving?

Schrik niet van terugval. Terugval hoort bij groeien. Pak het gewoon de volgende dag weer op.

7. Vier je voortgang

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie