Duurzaamheid als het ideale visitekaartje

Het is altijd al belangrijk voor bedrijven geweest om een ‘goede’ naam te hebben. De laatste jaren maakt het onderdeel duurzaamheid een steeds groter deel uit van het imago. Er mag daarom gerust gesteld mag worden dat ‘duurzaamheid sells.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zodra een bedrijf overstapt op een meer duurzame manier van produceren, is het daarom een goed idee om dit meteen aan de grote klok te hangen. De term duurzaamheid heeft alleen maar positieve connotaties en is daarom ideaal om te gebruiken in combinatie met een merknaam.

Actieorganisatie Greenpeace speelt handig in op het feit dat bedrijven graag met duurzaamheid in verband worden gebracht. In plaats van tegen bedrijven te ageren, bieden ze nu de ruimte met hun actie Mission Possible om bedrijven complimentjes te sturen die duidelijke doelstellingen maken op het gebied van . Onlangs maakten AkzoNobel en Philips bekend mee te doen aan deze actie, wat meteen zorgde voor een grote nieuwsstroom over deze nieuwe koers van deze twee grote bedrijven. Greenpeace hoopt met hun initiatief steeds meer bedrijven over te halen om aandacht te besteden aan hun manier van produceren. De keuze voor een positieve benadering zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven inzien dat de ‘Mission Possible’ is.

Bij duurzaamheid hoeft niet alleen te worden gedacht aan duurzame energie. Hierbij kan ook worden gedacht aan de werkomstandigheden. Van oudsher werd bijvoorbeeld koffie geassocieerd met slechte omstandigheden op de plantages. Met een Max Havelaar logo kan een bedrijf laten zien dat bij de productie van hun koffie er geen ondeugdelijke praktijken voorkomen. Sommige koffiebedrijven gaan nog een stap verder, en zorgen zelfs bij het verpakken en branden van de koffie dat dit volledig gebeurt. Ook heeft de consument hier een aandeel in door op de juiste wijze eindproducten te scheiden in . Er wordt dan ook handig op ingespeeld, namelijk door duidelijk te promoten dat het product goed is voor zowel mens als milieu.

People, planet en profit, de 3 P´s, komen steeds vaker naar voren als MVO pijlers. Het klinkt cynisch om het thema duurzaamheid in te zetten als PR-tool, maar eigenlijk is er sprake van een win-win situatie. Door aandacht te besteden aan de manier van produceren en het opwekken van energie wordt het milieu minder belast en tegelijkertijd zullen mensen eerder bereid zijn om een dergelijk product aan te schaffen. Uiteraard speelt op dit moment prijs nog een belangrijke rol, omdat duurzame producten vaak duurder zijn, maar het zal een kwestie van tijd zijn voordat steeds meer producenten het duurzame visitekaartje gaan gebruiken.

Ieder bedrijf is blij met een compliment. In dit geval betreft het een compliment dat tevens goed is voor onze leefomgeving én het kan op ieder visitekaartje worden gedrukt. Op deze manier blijkt dat een commerciële doelstelling niet alleen geld oplevert, maar ook kan zorgen voor een schonere wereld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie