Tegelijkertijd is het duidelijk, dat er achter de schermen hard aan wordt gewerkt, online informatie en advertenties beter af te stemmen op het individu. Op websites wordt al sinds het begin van het internettijdperk door middel van cookies informatie over bezoekers verzameld. En ook alle informatie die je vrijwillig verstrekt wordt veelal keurig opgeslagen. Deze informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt om je advertenties te tonen die interessant voor jou kunnen zijn. Tot zover niets nieuws.
Volgens een artikel op Technology Review gebruiken onderzoekers van de MIT's Sloan School of Management een andere insteek. Zij willen de conversie op websites verbeteren door de navigatie en content van de website aan te passen aan een anonieme bezoeker. De basis is het klikgedrag van een bezoeker vanaf het moment dat deze op de website terecht komt.
Bijzonder aan de methode in ontwikkeling is dat de onderzoekers psychologische aspecten betrekken bij de personalisering van de website. Dit is een wezenlijk verschil met bestaande methoden, waarbij primair wordt gekeken naar overeenkomsten in klikgedrag van andere gebruikers, waarbij de achterliggende oorzaken van het klikgedrag niet nader worden geanalyseerd.
De onderzoekers van MIT nemen de cognitieve processen als uitgangspunt. Volgens hen kun je op basis van het klikgedrag van de bezoeker vrij snel vaststellen op welke manier die bezoeker informatie graag tot zich neemt. Wil hij vooral beknopte basisfeiten? Of zoekt hij juist gedetailleerde informatie? Hoe relevant is de mening van anderen voor hem? Het klikgedrag verklikt de voorkeur.
Op basis van de zo verzamelde informatie verandert de lay-out, navigatie en content van de website. De verandering is te subtiel om de bezoeker op te vallen, maar zorgt ervoor dat de internetter op een voor hem prettige manier kan navigeren. Hij krijgt de informatie die hij wenst, zonder hiernaar op zoek te hoeven gaan.
De onderzoekers hebben ontdekt, dat een dergelijke "op maat gesneden" website kan leiden tot een hogere conversie - tot wel 20%. En dat, zonder te beschikken over een uitgebreid user profile.
Volgens het artikel op Technology Review zijn er zo'n tien kliks nodig om voldoende te weten te komen over de voorkeur van de bezoeker. En dat kan, afhankelijk van hoe lang je de bezoeker kunt 'vasthouden', nog wel eens een bottleneck worden bij een voor de rest interessante ontwikkeling.
Meer lezen?
Artikel op Technology Review
Interactive Ads Play Big Role in Minority Report
Marketingfacts: wie kent succesvolle cases van behavioral targeting?
Marketingfacts: wat is behavioral targeting?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!