Forrester: ‘KPN heeft een langetermijnstrategie nodig’

Ondanks alle financiële problemen moet KPN zich niet laten verleiden tot overhaaste ingrijpende beslissingen, zoals het verkopen van de mobiele divisie of fuseren met een andere onderneming. KPN zou eerst moeten bepalen wat de strategie is. KPN moet formuleren in welke business het op de lange termijn wil zitten. Dat zegt Lars Godell, analist van Forrester Research.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Godell zegt: ‘KPN zit in diepe moeilijkheden, volgens velen. De beurskoers is nu 90 procent lager dan op het hoogtepunt vorig jaar en de onderneming gaat gebukt onder een schuldenlast van 23,2 miljard euro. Vier strategische opties worden door de markt aan KPN gepresenteerd, de onderneming die amper een jaar geleden nog in de top3 van de Europese telco’s wilde komen.

<> Verkoop E-Plus. Vorig jaar spendeerde KPN 17.2 miljard euro voor de acquisitie van E-Plus én de UMTS licentie van de derde Duitse mobiele operator. Verkoop van E-Plus, dat een marktaandeel van 15% heeft, zou de problemen van KPN meteen oplossen.

<> Verkoop de hele mobiele divisie. Met meer dan 13 miljoen mobieleabonnementen in Nederland, België en Duitsland, kan KPN wel ongeveer 8 miljard euro ophalen. KPN's mobiele operatie is aantrekkelijk voor Pan-Europese operators zoals Orange of een onderneming als WorldCom, die nog geen mobiele Europese presence heeft.

<> Fuseer met een branchegenoot. Door weg te lopen uit de 3G deal met Hutchinson Telecom en NTT DoCoMo en zich terug te trekken uit alle Europese markten buiten de Benelux en Duitsland, zou KPN zich klaar kunnen maken voor een fusie met een partij als Belgacom of Deutsche Telekom. Om toestemming te krijgen van de kartelorganisaties zou KPN gedwongen zijn om KPN Orange in België of E-Plus in Duitsland van de hand te doen.

<> Verkoop het belang in KPNQwest. Deze samenwerking lijdt onder de voortdurende culturele clashes met de Amerikaanse partner Qwest, massale prijsdalingen (van 70 procent in de tweede helft van 2000 alleen al) in de Europese backbonemarkt, en continue kapitaalbehoefte. Winst is hier overigens nog niet gemaakt.

Maar KPN heeft een langetermijnstrategie nodig, geen financial engineering. Forrester ziet de vier opties voor KPN, net als de plannen om voor 5 miljard euro aan noncore-activiteiten af te stoten, vooral als een manier om de financiele markten te pleasen. Het is geen manier om een sustainable business op te bouwen. Net als zijn Europese partners en concurrenten moet KPN ophouden om alles te willen zijn voor iedereen. KPN moet bedenken waar zijn toekomst ligt. Wil KPN een netwerk-, innovatie-, of customer-focused company zijn?

In de tussentijd kunnen de volgende opties doorgestreept worden:

<> Verkoop van E-Plus of de hele mobiele divisie. Forrester gelooft dat KPN vanaf 2003 te maken krijgt met teruglopende winsten van zijn mobiele operaties, maar dat geeft de onderneming nog altijd tijd om na te denken over zijn mobiele toekomst.
Consumenten willen geïntegreerde oplossingen voor fixed, mobiele, en internet applicaties. Er worden bovendien kosten bespaard van tenminste 20 tot 30 procent, door netwerken samen met anderen te gebruiken. KPN zou dom zijn om nu afstand te nemen van zijn mobiele belangen.

<> Fuseren met andere telco’s. KPN moet nadenken en keuzes maken, dat kan niet als er gefuseerd wordt. Fusies verlammen het hoogste management meestal 12 tot 24 maanden en dat is te lang nu het om overleven gaat. Bovendien zullen soortgenoten als Belgacom of Deutsche Telekom KPN niet helpen met zijn innovatie-problemen.
De industrie heeft 115 miljard euro aan de UMTS licenties gespendeerd en heeft nu een schuldberg van 250 miljard euro op zijn rug. In plaats van alle management focus aan korte termijn financiële issues te besteden, zouden de Europese telco’s een paar uitdagingen moeten beantwoorden.

<> Stimuleer innovatie. Telecom innovatie in Europa blijft niet erg imposant. 100 jaar oude fixed-voice services zorgen nog altijd voor 70% tot80% van de winst. En mobiele innovatie blijft ook achter: het vroeg acht jaar voordat de Europese mobiele operators bedachten wat ze nu met SMS konden doen. En de lancering van het mobiele internet is ook niet erg succesvol.

<> Een organisatie-model vinden dat werkt. De laatste honderd jaar hebben telco’s zich verticaal geintegreerd in netwerk en consumentenactiviteiten. Maar dit model kan de innovatie- en competitieproblemen van de telco’s niet oplossen. Met het Internet willen consumenten open interfaces en de mogelijkheid om de beste oplossingen aan te schaffen. Het verticale model lijkt overleefd.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie