Fuck normcore!

Alles is gewoon weer lekker gewoon. Ik word helemaal gek van dat 'gewoon'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Heel stiekem lijkt het in Nederland een heel klein beetje beter te gaan. De economie trekt aan. Mensen durven zelfs de portemonnee af en toe te trekken. Maar we zijn natuurlijk wel Nederlanders. Het mag allemaal niet te gek.

Tijdens de crisis stonden de hipsters op: ondernemende getatoeëerde jongens met Scandinavische rugtassen. Zij gingen niet voor het geld, maar voor betekenis, zingeving en een netjes getrimde baard.

De aflevering ‘Mensen van nu’ van Tegenlicht straalde hoop en optimisme uit:

Merken als Triodos gaven ons moed:

Maar nu het wat beter lijkt te gaan, mogen de hipsters weer hun biezen pakken. Er zijn nog merken die zingeving in leven proberen te houden.

Denk aan Triodos-washing campagnes als die van de Rabobank:


of Randstad:


Maar dit is toch vooral sentimenteel storytelling; netjes gemaakt door een reclamebureau, zonder overtuiging van de afzender, waar de consument gemakkelijk door heen prikt.

Dat de hipster in blessuretijd zat, werd op hilarische wijze blootgelegd in de campagne &;Power to the pieper&;.


Het Parool .

En ook het publiek verguist de hipster. Zo gaan er 24.000 mensen naar ;Eén of ander vreetding met hippe biertjes en saladebar&;, wat niks meer is dan een anti rollende keukens-campagne.

De hipster is dood en het is allemaal best wel geestig. Het alternatief is alleen heel treurig.

Want waar Messi zich in de geest van de hipster nog even snel, maar te laat,, heeft de hipster plaats moeten maken voor normcore: 

 

Een kledingstijl met als grote voorbeeld Jerry Seinfeld. is unpretentious average looking. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Als dat niet op het lijf geschreven is van Nederland dan weet ik het ook niet meer. Nog nooit werd een modefenomeen zo snel omarmd door de marketeer en de reclamemaker. Eindelijk konden we lekker normaal doen. Lekker burgerlijk doen en er nog mee weg komen ook.

In de nieuwe kroeg moet het hipsterbier Kornuit van Grolsch...

... plaatsmaken voor Bavaria. Bavaria bewijst meteen hoe saai, &;gewoon is.

Hugh Hefner,

 

Charlie Sheen

en Mickey Rourke

worden ingeruild voor inspiratieloze &;gewone&; jongens:


Ik vind de hipsters van Kornuit ook heel vermoeiend, maar als je het gewone, gewoon gewoon houdt, is er gewoon heel weinig aan.

We doen onze boodschappen gewoon bij Albert Heijn.

Wat voor de Jumbo-familie gewoon is, is niet voor iedereen gewoon.

Maar gelukkig maakt Hema gewoon bijzonder.

Waarmee alles toch gewoon lekker gewoon blijft. KPN doet het gewoon, of deed het gewoon, daar zijn ze gelukkig mee op gehouden.

UPC was er &;gewoon voor iedereen&;. 

De visionairs van UPC hebben helaas plaats moeten maken voor GewoonGoed van Ziggo.

SNS Bank vind het allemaal heel normaal.

Ik word helemaal gek van dat &;gewoon&;. Fuck normcore! Het ziet er niet uit! Ik geloof helemaal niet dat Nederlandse huisvrouwen of spaarders zo saai zijn dat het allemaal alleen nog maar gewoon en normaal moet zijn.

Geen marketeer die zegt, ons merk is &;gewoon&;. Nee dan zijn we opeens no-nonsense. Dat is namelijk lekker Nederlands. Maar no-nonsense is een schijnheilig, corporate woord voor &;gewoon&;.

Iedereen vindt zichzelf uniek: we’re all individuals. Niemand wil gewoon zijn.

;re all individuals"

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie