Game, set and match Söderling

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De afgelopen week was het in Ahoy Rotterdam. Ik was er dit jaar 2x om van toptennis te genieten. Zoals elk jaar was het weer tot in de puntjes verzorgd en waren zowel de bezoekers als spelers uitermate tevreden over de organisatie en de ambiance. Maar toch miste ik iets.

Volgens mij is er veel meer uit een event te halen dat meer dan 100.000 bezoekers weet te trekken in een week. Ahoy is de afgelopen tijd voor ruim 50 miljoen verbouwd. En ja, het ziet er mooi uit en de akoestiek is ook sterk verbeterd. Maar een goed mobiel databereik via Wifi of desnoods 3G ontbrak op veel delen in Ahoy. Een gemiste kans.
Zeker als we weten dat in 2014 meer mobiel geïnternet zal worden dan via vaste lijnen. Dat klinkt misschien nog ver weg. Maar voor het ABN AMRO WTT is dat nog maar twee edities verwijderd.

Misschien nog niet direct gevoeld door de organisatie, maar des te meer door de bezoekers die graag hun beleving willen delen en volop van het toernooi willen genieten. En door de bedrijven die er aanwezig zijn en hierdoor aandacht mislopen. Als er eenmaal een goed bereik is, zie ik volop kansen om bij een event van dit kaliber de kracht van de sociale media volop te benutten.

Op dit moment wordt dat namelijk nog maar zeer beperkt ingezet. Ja er is een Hyves, Facebook en YouTube pagina, een Linkedin groep voor zakelijke relaties en een Twitter account (dat overigens het account van is in plaats van ). Maar dat wordt slechts met kleine icoontjes op de website gecommuniceerd en de invulling van de accounts is ook niet altijd even actueel en volledig. Op het event zelf of in de communicatie zie je er niets van terug. Of het moet de oproep op het scoreboard zijn om je tweets te voorzien van .

Mijn beleving van het ABN AMRO WTT zou echt nog beter worden als ik meer mee maak dan alleen wat ik er fysiek van ervaar. Verrijk mijn ervaring en ik zal deze in mijn enthousiasme nog vaker delen.
Als ik op meerdere locaties in zou kunnen checken (centre court, showcourts, handtekeningendesk, stands etc.) kan ik eenvoudig zien wie daar ook zijn. Bij voorkeur checken ook de spelers in. - Cool, ik ben samen met Söderling op het centre court! - Hier zijn ook weer allerhande acties (vind VIP kaarten etc., special badges etc.) aan te koppelen. En mijn vrienden hebben ook direct het idee dat er van alles te doen is. Nu kan ik alleen inchecken in Ahoy en bij een goed bereik bij het ABN AMRO WTT maar deze locatie heb ik maar één keer gezien bij het inchecken. Voor de standhouders is het interessant om mij met een special deal of actie naar hun locatie te trekken.

Via Twitter, Facebook en/of Hyves blijf ik graag op de hoogte van het laatste nieuws. En dan niet alleen de uitslagen of volgende wedstrijden maar ook juist het nieuws achter de schermen. Interviews met de spelers, chatsessies, foto’s, video etc. Maar bijvoorbeeld ook acties; wie heeft de leukste statusupdate, tweet, foto etc. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van het netwerk van alle spelers. Zeker bij tennis is dat redelijk overzichtelijk omdat je maar te maken hebt met een beperkt aantal spelers en geen grote teams zoals bijvoorbeeld bij een EK voetbal. Dus vermeld op de website, in het programmaboekje, op het scorebord etc. ook van alle spelers de social media channels waar ik ze kan volgen en verzamel centraal alle tweets/updates van deze spelers (en eventueel ook bezoekers).

Door de spelers te volgen, krijg ik een beter beeld van ze en is het nog leuker om ze te zien spelen. Sommige spelers zijn erg goed in het op de hoogte houden van hun fans. Zo was bijna een uur eerder met z’n tweet over de finale overwinning dan Richard Krajicek. En later volgden ook nog tweets met foto’s van de schaal en zijn hotelkamer. Hij was dus echt blij met zijn overwinning. En dat wil je als tennisfan toch weten. Uit zijn tweets blijkt sowieso dat hij het naar zijn zin heeft gehad in Rotterdam. Wat mij betreft is dus ook deze wedstrijd gewonnen door Robin Söderling.

Door meer interactie tussen bezoekers, toernooiorganisatie, sponsors en spelers wordt het ABN AMRO WTT nog beter en leuker. En door het contact met je bezoekers ook gedurende het jaar vast te houden (content genoeg, want de voorbereidingen voor volgend jaar zijn binnenkort vast en zeker alweer in volle gang. En de spelers staan ook niet stil) ben je al zeker van een groot aantal ambassadeurs en bezoekers voor de volgende editie.

En mocht er dan tijdens het toernooi toch een keer voor een dagdeel nog onvoldoende kaarten verkocht zijn, dan weet je je hardcore fans eenvoudig te vinden met een offer they can’t refuse. Respons verzekerd.

Het lijkt me duidelijk. Er zijn volop mogelijkheden om het ABN AMRO WTT nog groter en geliefder te maken. Mijn handen jeuken om samen met de organisatie van het ABN AMRO WTT een uitgekiend social media plan te ontwikkelen voor het toernooi ANNO NU.

Feli Halve
Media Strategy Director ARA



{encode="f.halve@ara.nl" title="Email"}

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie