Internal Branding pragmatisch van belang?

Levert het wat op als de brandmanagers van Amstel onderling ook vrienden zijn? Heeft het zin dat C1000 een arbeidsvoorwaardenbeleid 'zonder fratsen' heeft? Heeft ING er wat aan als hun leidinggevenden met hun mensen 'mee denken'?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Pragmatici zijn niet zelden sceptisch over dit soort voorbeelden van Internal Branding.

is het merk gebruiken om de interne organisatie te richten op de bedoelingen in de markt. Over hoe je het merk aan de binnenkant moet gebruiken, wordt flink van mening verschilt.

De echte 'believers' menen dat het DNA van een organisatie moet overeenkomen met het externe merk. Imago en identiteit moeten samenvallen. De marketingafdeling van Amstel zou volgens de Internal Branding-ideologen een vriendenclub moeten zijn.

De Internal Branding-pragmatici geloven niet zo zeer in het indirecte invloed van een bedrijfscultuur. Zij zien meer in het direct beïnvloeden van de klantcontacten. Medewerkers die met klanten omgaan, moeten duidelijke instructies zodat hun gedrag in lijn ligt met het merk.

Zelf ben ik een pragmaticus. Begin als bedrijf maar eens met het 'branden' van de klantgerichtheid van medewerkers die contact met klanten hebben. Kijk dan maar of er draagvlak is om het merk ook echt verder door te trekken de organisatie in. Of daar animo voor is, zal o.a. afhangen van het feit of het merk (of de merken) al min of meer een afgeleide van de identiteit van de organisatie is (zijn). Iets dat wat mij betreft een must is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie