Meer dan de helft bloggers laat zich betalen voor stukjes

BlogBarometer 2014: bloggen steeds lucratiever.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bloggen begint meer een zaak van centen te worden. Meer dan de helft (55%) van de bloggers krijgt inmiddels betaald om een blog te posten. De bedragen die bedrijven per blog betalen lopen uiteen van een paar tientjes tot honderden euro&;s. Vooral in mode en ‘food’ ontvangen populaire bloggers al snel €250 tot €350 om alleen al aanwezig te zijn op een persevenement of voor een posting.

In buurland Duitsland krijgt nog maar 18% van de bloggers betaald. In het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage dat betaald krijgt hoger, op 65%.

Dat blijkt uit de internationale IPREX Blogbarometer 2014, een studie uitgevoerd in 10 Europese landen onder 1350 bloggers.

Dubbeltjes

‘Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler’, aldus Marianne Aalders van pr-bureau Socialite, dat bij het internationale bloggersonderzoek is betrokken. ‘Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in.’

Bloggers laten zich bij voorkeur betalen voor een blog (37%) of willen gratis producten (20%). Ze ergeren zich aan bedrijven die vooralsnog mondjesmaat over de brug komen met betalingen. Aalders: ‘Bloggers hebben het gevoel dat bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Waarom wel willen betalen voor een advertentie in een magazine, en niet voor een promoted blogposting?’

Food populair

In Nederland heeft bijna één op de vijf bloggers van zijn hobby-blog zijn werk gemaakt. Aalders verwacht dat dit aantal zal stijgen. Vooral foodblogs zijn mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews. ‘Hier liggen duidelijk kansen voor bloggers, en dus vanzelfsprekend ook voor het bedrijfsleven.’  

Meer dan 90% van de bloggers geeft aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven. In bijna de helft van de gevallen zelfs meerdere keren per week. In een kleine 20% van de gevallen gaat het om persberichten en evenementuitnodigingen.

Onpersoonlijk

Daarbij frustreert het de bloggers overigens dat ze vaak onpersoonlijk worden benaderd door bedrijven, bijvoorbeeld met een persbericht zonder enige tekst en uitleg. Ook ontstaat regelmatig het gevoel dat de persoon die een blogger benadert het desbetreffende blog überhaupt niet volgt of leest, aldus Aalders.

Ook op een ander punt is nog veel te winnen, blijkt uit het onderzoek. Bloggers ontvangen graag fotomateriaal, maar Nederlandse bedrijven bieden dat weinig aan (slechts 9%). In andere Europese landen is dat beeld niet anders.

Marianne Aalders: ‘Dat is opvallend, aangezien het bij elke marketeer bekend zou moeten zijn dat visuele content vandaag de dag heel belangrijk is en alleen maar aan belang toeneemt. Online draait het vooral om foto&;s, video’s, graphics en animaties. Dat geldt ook voor blogs.’ 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie