Premium

Nederland wint 22 van de ruim 400 Webby Awards

Ongeacht de uitslag van de SpinAwards, kan de avond voor deze bureaus al niet meer stuk.

Mobgen

Nederlandse bedrijven winnen dit jaar 22 van de ruim 400 hoofdprijzen tijdens de Webby Awards. Dat is wederom een flinke toename ten opzichte van de prijzenoogst vorig jaar, toen een recordaantal van 18 Webbies naar Nederlandse inzenders ging.

Het grote aantal nominaties dit jaar (32 tegen 22 vorig jaar) vertaalt zich dus in een ruimere beloning. Naast Mediamonks (8x) vallen ook Mobgen (4 maal), DDB & Tribal Amsterdam (3x) en Dept (2x) meerdere keren in de prijzen.

De Amerikaanse organisatie maakt onderscheid tussen juryprijzen (de Webby Awards) en publieksprijzen (de People’s Voice Awards).

Tijdens deze 22ste editie van het prijzenfestijn waren er ruim 13 duizend inzendingen uit zeventig landen. Bijna 10 procent van de inzendingen werd genomineerd.

Mobgen

Mobgen, onderdeel van Accenture Interactive, doet goede zaken met de augmented reality-app Smartify (openingsbeeld). In de categorie ‘Mobile sites & apps’ wint de app zowel de Webby Award  als de People Voice Award.

Daarnaast is er een Webby in de categorie ‘Best use of mobile camera’  en een People's Voice Award in de categorie ‘technical achievement’.

Smartify is een gratis app die kunstwerken identificeert door ze te scannen met een smartphone. Gebruikers kunnen zo de verhalen achter kunstwerken naar boven halen, een eigen digitale kunstcollectie creëren en collecties delen met de Smartify-community. 

Smartify is te gebruiken in een wereldwijd netwerk van meer dan vijftig kunstorganisaties, waaronder het Rijksmuseum in Amsterdam, de National Gallery in Londen en de Smithsonian National Gallery in Washington D.C.

Smartify
Smartify Mobgen

MediaMonks

MediaMonks komt ook dit jaar weer goed voor de dag. Het digitaal productiebureau wordt acht keer onderscheiden. Webby Awards gaan naar: Audi: Sandbox VR (in de categorie Film & Video: VR Branded Interactive), Lego: Quest to Legoland (Games - Family & Kids), Walgreens: Let’s grow old together (Websites - General: Corporate Communication), en Real Estate: Stained Glass (Websites: Features & Design - Best use of Animation or Motion Graphics).

Daarnaast wint het creatieve productiebureau een People’s Voice Award voor Red Bull Air Race Live VR (Mobile Sites & Apps: Technical Achievement), Quest to Legoland (Games - Family & Kids, en Mobile Sites & Apps: Best Use of GPS or Location Technology), en ArtScienceMuseum - Into the Wild (Mobile Sites & Apps: Cultural Institutions).

Het innovatieve Into the Wild-project wordt naast de People’s Voice Award ook bekroond met de prestigieuze Webby for Good.

Red Bull Air Race
Red Bull Air Race Mediamonks

DDB & Tribal Amsterdam + Dept

DDB & Tribal Amsterdam  is succesvol met ‘Vodafone Get the Flow’, dat Webbys wint in de categorieën ‘Advertising, Media, & PR, Best Use of Mobile Media’ en ‘ Mobile Sites & Apps Public Service & Activism’, en A’Dam Fresh Heineken dat een Webby wint in de categorie ‘ Advertising, Media, & PR, Best Use of Data Driven Media’.

Digital Agency Dept wint twee Webbies. In de sterke bezette categorie ‘Art’ (waarin ook het New Yorkse Museum of Modern Art was genomineerd), won Dept een People’s Voice award voor hun werk voor het Gemeentemuseum Den Haag. Deze crossmediale campagne werd ontwikkeld ter viering van 100 jaar Mondriaan en De Stijl.

Ook de app die Dept voor Oxxio ontwikkelde, werd beloond met een People’s Choice Award in de categorie ‘Messaging & Bots’. De app maakt inzicht in energieverbruik persoonlijker en relevanter via een slimme chatbot.

People's Voice Awards zijn er ook voor 72andSunny met ‘Google Year in Search 2017’ (Advertising, Media, & PR, Best Art Direction), Born05 met ‘iFly KLM Selections’ (Advertising, Media, & PR Best Branded Editorial Experience)

Tot slot zijn er Webby Awards voor Dawn met Triodos (Websites Financial Services/Banking) en WeTransfer met ‘ A Message From Earth’  (Advertising, Media, & PR - Best Branded Editorial Experience).

De internationale viral hit van Arjan Lubach ‘The Netherlands welcomes Trump in his own words’, gemaakt door Human Factor, komt niet verder dan een nominatie.

De uitreiking van de Webby Awards staat gepland op 14 mei in New York. Het volledige overzicht van de Webby winnaars 2018 en de genomineerden, vind je hier.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie