Premium

Online supermarktshoppen in vier jaar tijd verdubbeld

Nieuwkomer Picnic groeit als een malle, AH pakt helft van de markt.

Bijna 3 miljoen Nederlanders deden het afgelopen jaar boodschappen bij een online supermarkt. Dat aantal is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld, zo blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Van alle Nederlanders bestelde 21% in het afgelopen jaar bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12% (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. Meer dan één op de vier consumenten (27%) is van plan om ook het komende jaar online boodschappen te bestellen.

Zware boodschappen

Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21%). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25%). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23%), PLUS (9%) en Coop (3%) voor. Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). De marktleider zit niet stil en investeert flink in nieuwe home shop centers. Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic.

De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing een belangrijke motivatie is.

Hoge supermarktdichtheid

John Kivit van Multiscope zegt dat vooral de groei van Picnic opvalt. De pure player is op dit moment in zo’n zeventig steden actief, vanaf de Randstad tot de lijn Zwolle. Iedere maand voegt Picnic enkele steden toe.

De opkomst van Michiel Muller’s e-commerce platform dwingt gevestigde namen als AH en Jumbo tot actie, aldus Kivit. ‘Tegelijk laat Picnic ook zien wat voor ongelooflijke investeringen nodig zijn voor het opzetten van een landelijk dekkend distributienetwerk. Daar hebben AH en Jumbo natuurlijk wel een voorsprong.’

De supermarktwereld loopt volgens hem een stap achter op de rest van de retail, als het gaat om de verschuiving van fysieke winkels naar online. ‘Nederland heeft een hoge supermarktdichtheid. Ook de hoge investeringen voor het opzetten van een distributienetwerk en de smalle marges remmen de groei. Zelfs voor de Cooblue’s en Bol.com’s van deze wereld is online nog geen echte vetpot.’

Gestaag groeien

Online spelers concentreren zich nu vooral op het veroveren van marktaandeel. Consumenten die kiezen voor supermarktthuisbezorging voegen vaak geen extra omzet toe, maar zijn een vervanging voor de klant die anders naar de winkel komt.

De komende jaren is de verwachting dat online supermarktshoppen blijft groeien, al zal de groei eerder gestaag dan explosief zijn. Kivit: ‘Ik verwacht tussen de drie en vijf procent groei. De meeste consumenten geven aan voor gemak te kiezen. Als gratis of bijna gratis bezorgen de norm blijft, dan zal dat nog wel even zo blijven.’

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie