Premium

'Opkomst VR-techniek vraagt om virtual sound'

FC Walvisch en WeMakeVR over de impact van sound op virtual reality technologie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Virtual Reality is in hoog tempo werkelijkheid aan het worden. Niet alleen voor gamers, ook voor de niet gamende-consument zijn inmiddels verschillende brillen ontworpen.

Zo kwam Microsoft pas met zijn. De HoloLens is een augmented reality-bril, en is dus anders dan Oculus Rift doorzichtig, waardoor de drager van de bril de echte wereld nog steeds kan zien. Op de glazen worden hologrammen getoond, bijvoorbeeld een Skype-gesprek met een vriend of een e-mailapp. De sensoren herkennen lichaams-, hand en hoofdbewegingen en de bril wordt met spraak bestuurd. Microsoft hoopt met de HoloLens uiteindelijk de hele woonkamer om te toveren tot een computeromgeving.

Ook andere techbedrijven zijn volop bezig met het ontwikkelen van VR of AR-brillen. Oculus Rift is, mede dankzij de overname van Facebook van twee miljard, op dit moment de bekendste maker van een VR-bril. Maar ook Sony is onder de noemer ‘Sony Project Morpheus’ bezig met virtual reality, speciaal voor de Playstation 4.

In opkomst is momenteel mobile-VR: headsets of ‘viewers’ zoals Google Cardboard die geen ingebouwd display hebben, maar werken met een smartphone. Een groot verschil is de prijs. Een viewer is te koop voor vijftien euro, waar een high-end bril ongeveer vierhonderd dollar kost. Cardboard is voor de meeste smartphones te gebruiken en is daarmee typisch een product dat ook voor de ‘gewone’ consument interessant is. 

Campina
Tijdens het VR-event dat  vorige week organiseerde met ging het over de Oculus Rift. Bezoekers leerden dat Virtual Reality als techniek langer bestaat dan velen denken. Zo vertelde Marcel Walvisch, eigenaar van FC Walvisch, dat hij  al 20 jaar geleden betrokken was bij een , waarin VR een prominente rol vervulde 

Na een korte uitleg over de door WeMakeVR gemaakte 360 graden camera nam Avinash Changa, oprichter van WeMakeVR, het publiek mee voor een aantal productdemonstraties. Bezoekers wandelden door een Toscaans landschap, maakten een vaartocht maken over de Amsterdamse grachten en stonden uiteindelijk op de buhne bij een optreden van Brainpower.

De toepassings mogeljikheden zijn legio, aldus Changa. Mensen met straatvrees kunnen hun angst overwinnen door virtueel naar buiten te gaan. Een proefrit in een droomauto is binnen het bereik van iedereen. En voor de vastgoedwereld gaat de deur letterlijk open:stap binnen en neem virtueel een kijkje.

Een totaal nieuwe dimensie kan met deze techniek worden toegevoegd aan concertregistraties. Door een optreden 360 graden vast te leggen, kan de bezoeker zich overal bewegen waar de camera is: in de zaal,  backstage of op het podium en zelfs in de privéjet van de artiest. 

Surround
De nieuwe mogelijkheden die VR schept, hebben ook impact op sounddesign. De kijker bepaalt welke content hij wil zien én horen en vanuit welke positie dit gebeurt. Dit betekent dat het geluid moet surround beschikbaar zijn: voor, achter, onder en boven. Het gebruik van speciale software en 360 graden microfoons is hiervoor noodzakelijk, aldus Eelco Bakker, sounddesigner bij FC Walvisch.

Productietechnisch wordt het er niet eenvoudiger op, maar het resultaat is er naar. Bakker: &;Virtual Reality wordt realiteit, misschien is het wel the next big thing.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie