Praktisch adviezen voor de 5 tijdperken van het Sociale web

Donderdag was ik als blogger aanwezig op de CSNconference in de Westergasfabriek te Amsterdam. DE absolute keynote speaker van de dag van Jeremiah Owyang, een van de meest geciteerde auteurs op het gebied van Social media, en werkzaam voor Forrester.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jeremiah heeft begin deze maand een rapport geschreven over de 5 tijdperken van het Sociale web. Ik heb hier eerder op een uitgebreide post over geschreven, maar bij deze een korte weergave van de 5 tijdperken:

1. Het tijdperk van sociale relaties: Het tijdperk van sociale relaties staat voor het connecten en delen online.
2. Het tijdperk van sociale functionaliteit: Sociale netwerken worden als operating systems. Het beste is dit te zien aan het verschijnen van applicaties en widgets in Social networks.
3. Het tijdperk van sociale kolonialisatie: Deze fase wordt gekenmerkt door de mogelijkheid elke ervaring Social te maken, middels onder andere de werking van shared ID’s tussen websites.
4. Het tijdperk van sociale context: Content op het internet krijgt in dit tijdperk echte betekenis en contextuele inhoud.
5. Het tijdperk van sociale commercie: In dit tijperk moet co-creatie en social advertising hoogtij gaan vieren.

1) Het Sociale web van relaties
Deze fase in vanaf ongeveer 1997 in werking gezet met de profielen en connecties op Social networks.

Wat is de impact van deze fase op de media?

  • Informatie knalt de wereld rond met een enorme snelheid, meer dan ooit tevoren mogelijk was.
  • Communities reflecteren de werkelijkheid van het dagelijkse leven.
  • Merken proberen deel te nemen, maar dat lukt vaak niet omdat ze te traditioneel zijn en niet denken vanuit de community.

Wat kun je doen als bedrijf?

  • Luisteren! Kijk waar je community is.
  • Fish where the fish are.
  • De community komt op de eerste plaats, niet je merk.
  • Als reeds bestaande communities niet voldoende zijn, kun je ze zelf bouwen.
  • Ontwikkel een goede strategie, eerder dan de technologie.
  • Krijg de interne staf van je bedrijf mee! Je hebt een strateeg en communitymanager nodig om het tot een succes te maken. De communitymanager is de 'winkelbediende' van de community

2) Het web van Sociale functionaliteit
Voorbeelden van deze fase zijn de vele widgets die je ziet verschijnen. Denk hierbij ook vooral aan applicaties die op basis van Linkedin en Facebook door derden worden ontwikkelt.

Wat is de impact van deze fase op de media?

  • Derde partijen gaan doorprogrammeren op Social networks, en maken applicaties.
  • Een nieuwe vorm adverteren is ontstaan : applicaties en widgets.
  • Applicaties worden belangrijker dan traditionele websites.

Wat kun je doen als bedrijf?

  • Allow populaire content van je website to spread op communities waar die zijn
  • Sponsor reeds bestaande applicaties, huur experience in
  • Encourage communitybouwers om opensocial te worden
  • Laat community bepalen wat het beste voor hun is en reflecteer jezelf met feedback

3) Het web van de Sociale colonialisatie
Social networks beginnen in deze fase hun content te verspreiden over andere websites. denk daarbij met name aan applicaties als OpenID. Jeremiah heeft zelf sinds kort bijvoorbeeld een optie voor lezers om direct comments te geven op zijn blog via hun Facebook login. Kortom, ze hoeven geen gegevens meer achter te laten.

Deze week schreef ik al een op Bijgespijkerd over Get Glue, een startup die Jeremiah ook nu weer uitgebreid bespreekt als voorbeeld van het semantische web en de kolonialisatie van het Sociale web.

Wat is de impact van deze fase op de media?

  • Elke site wordt Social, surfen is niet meer eenzaam.
  • Mobiel brengt alles naar je broekzak.
  • E-mail gaat er uit zien als een Social network.
  • Traditionele marketing verandert naar Sociale aanbevelingen.

Wat kun je doen als bedrijf?

  • Al je producten en diensten moeten Social kunnen worden gedeeld qua beoordeling door je consument. Vraag ze ook proactief om dat te doen, encourage them!
  • Breng de reacties en discussies van mensen rondom je merk naar je eigen corporate website. Aggregeer dus de conversatie.
  • Ontwikkel word of mouth programma's die het makkelijk maken voor je trouwe merkfans om positief over je te praten.

4) Het Sociale context web
In deze fase begint een nieuwe vorm van social contact. Je kunt voortaan je geografische gegevens gaan delen met merken. als je dan op de site van het merk komt kan die zien waar je vandaan komt en wie je bent. naarmate je het merk meer vertrouwt, kun je meer data beschikbaar maken. Het merk kan jou dan dus ook persoonlijke aanbiedingen gaan doen. Hoe meer info je aan het merk geeft, hoe meer het voor je terug kan doen ik de vorm van personalisatie.

Wat is de impact van deze fase op de media?

  • Content, design en advertising worden relevanter en beter.
  • Registratiepagina's kunnen eindelijk verdwijnen door de kost van OpenID enz.
  • Brands gaan steeds meer personaliseren op hun corporate websites.
  • Ook zoeken op het internet gaat steeds meer Sociale invloeden voelen.
  • TV en Social zullen elkaar gaan ontmoeten.

5) Het web van de Sociale commercie
Dit is de fase waarin communities hun eigen producten gaan bepalen en vormen. Bedrijven zullen zich aan moeten gaan passen aan de community.

Wat gebeurd er?

  • Social CRM ontstaat.
  • Bedrijven maken producten en diensten op basis van collectieve opinie en wensen vanuit de communities.

Wat is de impact van deze fase op de media?

  • Social networks worden de volgende generatie CRM's.
  • Er komen bureaus die communites vertegenwoordigen, in plaats van merken.

Tot slot geeft Jeremiah ons een ‘hoofdtip’ per fase van het Social web:
fase 1) vis waar de vissen zijn.
fase 2) versplinter je site en laat het verspreiden.
fase 3) aggregeer de conversatie en encourage discussie.
fase 4) verhoog je content!
fase 5) integreer de community in elke fase van je product/customer levenscyclus.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie