Scan-Apps voor quick response?

Oorzaken van het lage gebruik van QR.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met een smartphone- en tabletpenetratie in Nederland van meer dan 75% hebben scan-apps zoals de QR code en Augmented Reality een geweldig potentieel. Uit recent onderzoek* blijkt echter dat slechts 13% van dat potentieel gebruik maakt van scan-apps. Dat kan eenvoudig beter. In een reeks artikelen zullen we aandacht besteden aan hoe het komt dat er zo weinig gebruik van scan-apps wordt gemaakt. Daarnaast gaan we uitleggen wat er gedaan kan worden om scan-apps effectief in te zetten als tactische- of zelfs strategische Mobile Marketinginstrumenten.

Oorzaken van het lage scan-app gebruik

De afgelopen jaren werden scan-apps zoals de QR code te pas en te onpas gebruikt. Het feit dat ze gratis en door iedereen te maken zijn heeft niet veel goeds gedaan voor de waardering en het imago van de QR code. Veel verder dan een ampele poging om modern over te komen of blijk te geven van innovatief vermogen is het in de meeste gevallen (ruim 70%) niet gekomen.

Ondeskundige inzet van de code heeft niet alleen schade toegebracht aan de waardering van de QR codes. Ondoordachte reclame- of promotiecampagnes met QR- of andere codes hebben vooral teleurstelling veroorzaakt bij talloze verwachtingsvolle consumenten. Erger nog: Door de ontelbare gepubliceerde maar vooral nutteloze QR codes hebben ook veel marketeers het vertrouwen in dit medium verloren en de tool als marketinginstrument afgewaardeerd.

Onterecht. Marketeers zijn nu eenmaal gevoelig voor nieuwtjes en dat is maar goed ook. Meevaren op een hype kan immers bijzonder lucratief zijn. Met het einde van de QR code hype lijkt de interesse bij marketeers voor Quick Respons weer terug te keren en verschijnen er steeds meer prachtige voorbeelden van succesvolle campagnes met behulp van scan-apps.

Scan-apps kunnen enorm veel waarde toevoegen aan printmateriaal en andere vormen van display, als ze bewust worden ingezet. Ze zijn zowel online als offline cross- en omnimediaal te benutten en dat allemaal tegen geringe moeite en kosten. Dat laat je toch niet liggen?

We verwachten dat de serie tot nieuwe-of vernieuwde inzichten leidt en de interesse voor het toepassen van scan-apps zal toenemen. Quick Respons is het waard.

Wordt vervolgd.

* bron:

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie