'Straks gaan restaurants nog een deurbeleid hanteren'

Er is veel gesproken over privacy, veiligheid en doelmatigheid, maar wat vinden de toekomstige gebruikers eigenlijk van de corona-app?

Afgelopen weekend presenteerden zeven appbouwers hun ideeën en oplossingen aan de overheid. Een winnaar is er voorlopig nog niet. Het Amsterdamse Valsplat, een van de eerste bureaus die zich specialiseerde in usability onderzoek, keek mee en vroeg jan met de pet hoe hij over de corona-app denkt. 'Moet ik straks de app laten zien voordat ik ergens naar binnen mag?'

Onder de zeven app-bouwers die dit weekend hun plannen presenteerden, tekent zich nog geen geschikte kandidaat af, erkende het ministerie van Volksgezondheid zondagavond. Desondanks is het van belang te snappen wat 'de burger' vindt, stelt Valsplat, dat maandag de resultaten van hun onderzoek bekendmaakte. 

Er is veel gesproken over privacy, veiligheid en doelmatigheid, maar wat vinden gebruikers eigenlijk van de app? Waar zijn ze blij mee? En waar schuurt het? We wilden eindgebruikers en hun doelen, behoeftes en vragen rondom de app beter begrijpen. Dat leverde mooie reacties en inzichten op. Er zijn drie zaken die de overheid en app bouwers wat ons betreft niet uit het oog mogen verliezen.

1. Twijfel over adoptie is genoeg om de app links te laten liggen

Veel mensen zeggen dat ze de app niet zullen gebruiken als anderen dat ook niet doen. Men twijfelt of er überhaupt genoeg draagvlak is voor het gebruik van de app. Alleen daarom al overwegen sommigen de app niet te gebruiken — een lastige spagaat dus. Een van de deelnemers van het onderzoek gaf aan de app alleen maar te willen installeren als hij zeker wist dat de app door voldoende mensen gebruikt zal worden. Een ander was het daarmee eens: 'Als niemand die app wil gebruiken dan heeft het alsnog geen zin.'

2. Behoefte aan privacy én gedetailleerde informatie: dat schuurt

De app moet voldoen aan veel privacy-eisen. Dit zorgt ervoor dat alerts weinig specifieke en contextuele informatie kunnen bevatten. En daar wringt de schoen. Want hoe minder concreet de melding is, hoe lager de bereidheid om een advies tot zelf-quarantaine op te volgen. Kortom: ongedetailleerde meldingen ondermijnen het effect van de app. Zo zei een van de respondenten: 'Ik zou het lastig vinden een melding serieus te nemen als je alleen ziet dat je 'in de buurt' geweest bent, zonder verdere informatie. Dan kan ik het namelijk niet goed zelf beoordelen.'

3. Mensen willen geen corona-paspoort

Veel mensen maken zich zorgen om de sociale impact van de app. Zo was het in een aantal van de gepresenteerde concepten niet mogelijk om je status (‘u bent mogelijk besmet’, ​‘u bent positief getest’) te verbergen. Mensen zijn bang dat het ze beperkt in hun vrijheid: moet ik straks de app laten zien voordat ik ergens naar binnen mag? Worden mensen die hun status niet willen delen of die positief getest blijken straks onheus bejegend? Een respondent vroeg zich af of restaurants straks een deurbeleid gaan hanteren. 'Ik zou niet willen dat je in de app kan zien dat ik positief getest ben, want het kan natuurlijk zijn dat restaurants een deurbeleid gaan hanteren op basis van positieve of negatieve testen.'

De bovenstaande inzichten zijn pas het topje van de ijsberg. Er moet een flink aantal hordes worden genomen. En de vraag of een app überhaupt de juiste oplossing is, blijft overeind. We zien in ieder geval dat mensen er best voor openstaan, maar er zijn nog veel twijfels. Om die twijfels beter te begrijpen en weg te nemen, is meer onderzoek nodig. Naar behoeftes, gebruik en gedrag. Zowel in deze verkennende fase als tijdens de ontwikkeling. En natuurlijk als de app echt in gebruik is.

Lees het complete onderzoek van Valsplat hier terug. 

Lees ook: 'Krijgen we straks te maken met corona-schaamte?'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie